Vegan Party - Gaz Oakley RECENSIE

Recensie: Vegan Party - Gaz Oakley

De feestdagen staan weer voor de deur en voor iedereen die gedurende deze dagen een plantaardige maaltijd op tafel wil zetten, komt Gaz Oakley met het boek Vegan Party. Hierin staan ruim zeventig veganistische recepten, onderverdeeld in: ontbijt, partyhapjes & lichte maaltijden, hoofdgerechten, extra’s, restjes, nagerechten en eetbare cadeautjes. Begin de dag bijvoorbeeld met wafels van bataat met gesauteerde paddenstoelen of snack met mini worstenbroodjes of verras je gezelschap met een wintergebraad met daarbij hasselback aardappels met ‘kaas’-saus. Heb je nog restjes over - bijvoorbeeld ‘kalkoen’ - dan kun je deze prima nog verwerken in een preitaart of party-korma. Mocht je na dit alles nog ruimte over hebben voor een toetje, probeer dan bijvoorbeeld de panna cotta met kokos en gegrilde mango of de chocolade-sinaasappel-cheesecake. Zoek je een eetbaar cadeautje, maak dan bijvoorbeeld gezonde rocky road of chocolade-kokos-repen.

Het boek doorbladerend valt op dat de gerechten er uiterst kleurrijk en aantrekkelijk uitzien. De recepten zijn zeer compleet en voorzien van een ingrediëntenlijst, aantal personen/stuks, bereidingstijd, moeilijkheidsgraad, een paginagrote foto en een stapsgewijze bereidingswijze. Wat mij opvalt is dat de ingrediëntenlijst vaak behoorlijk lang is, oplopend tot ruim 40 ingrediënten voor één gerecht en dus geen complete maaltijd. Dit schrikt mij enigszins af, evenals bereidingstijden van bijvoorbeeld 180 minuten. Daarentegen heeft het boek ook een aantal onderscheidende aspecten. In het kader van duurzaamheid en het beperken van voedselverspilling vind ik het hoofdstuk restjes bijzonder waardevol. Van restjes van gerechten die eerder in het boek aan bod komen, worden nieuwe recepten gecreëerd. Ook vind ik het hoofdstuk eetbare cadeautjes een leuke toevoeging. Tijdens de feestdagen geven we elkaar veelal cadeaus en zeg nou zelf, wat is er leuker dan zelfgemaakte cadeautjes. Ondanks mijn gematigde enthousiasme ging ik aan de slag en maakte ik twee recepten uit het boek.

Het eerste recept uit Vegan Party dat ik probeerde, was het ontbijt van gekaramelliseerde bananen. Een lekker en voedzaam ontbijt dat ook nog snel gemaakt is.

Tevens maakte ik de bloemkool met kruidenkorst en ‘kazige’ prei uit Vegan Party. De kaassaus maak je van onder andere: kokosmelk, edelgist en geweekte cashewnoten. Deze groente-ovenschotel was lekker maar niet heel bijzonder. Hoewel de saus een mooie dikte had, goed op smaak was en een romig mondgevoel had, kon deze voor mij niet tippen aan een echte kaassaus.

Wil jij tijdens de feestdagen uitpakken en jouw gasten een plantaardige, kleurrijke, verrassende en gewaagde maaltijd voorschotelen, dan is Vegan Party van Gaz Oakley het boek dat je zoekt.

Recensie: Vegan Party - Gaz Oakley

Vegan party

1  2  3  4  5

Ook als je veganistisch eet hoef je helemaal niks te missen tijdens de feestdagen! Met Vegan party geeft Gaz Oakley fantastische alternatieven voor de traditionele feestgerechten die we allemaal kennen. Gaz is een expert op het gebied van gedurfde smaken en structuren, wat spectaculaire hoogstandjes en ongelooflijk lekker eten oplevert voor alle feestgelegenheden.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn