De schoonmoeder - Sally Hepworth RECENSIE

Recensie: De schoonmoeder - Sally Hepworth

De Australische Sally Hepworth schreef in de afgelopen jaren meerdere boeken die in meer dan twintig landen gepubliceerd werden. Haar boeken worden geprezen door andere schrijvers. De schoonmoeder is haar zesde roman.

Wanneer Lucy en Ollie elkaar ontmoeten hoopt Lucy dat haar schoonmoeder het gat dat de dood van haar eigen moeder heeft achtergelaten kan opvullen. Wanneer ze haar schoonmoeder Diane ontmoet spat dit droombeeld uiteen: Diane is een harde tante en lijkt helemaal niet zo’n leuke moeder te zijn. Tien jaar later wordt Diane dood gevonden in haar huis. Alle sporen wijzen op zelfmoord. Toch zet de politie vraagtekens bij haar dood en worden de kinderen met aanhang opgeroepen om mee te werken aan het onderzoek.

Sally Hepworth neemt ons mee over een tijdsperiode van tien jaar en wisselt hierbij af tussen het verhaal van Lucy en het verhaal van Diane. Op bepaalde momenten raken deze verhalen elkaar, maar grotendeels geven ze je achtergrond: waarom zijn Diane en Lucy wie ze zijn en waarom reageren ze zoals ze doen. Ondanks de wrevel tussen beiden snap je hierdoor heel goed waarom ze zijn wie ze zijn en heb je voor beide vrouwen al snel een hoog niveau van respect.

Moeilijker is het om respect te hebben voor de mannelijke personages in De schoonmoeder: Ollie lijkt zeer gemakzuchtig en Tom is de makkelijke schoonvader. Je merkt hier dat het boek echt om de complexe verhouding van de vrouwen in het boek draait waar Hepworth zeker goed in geslaagd is. Om dit kracht bij te zetten zijn er enkele ondersteunende hoofdstukken vanuit het oogpunt van andere personages toegevoegd.

De schrijfstijl van Hepworth is erg beeldend en gevoelig. Ze schrijft vlot zonder al te veel versiering maar dusdanig volledig dat je een prima beeld krijgt van de omgeving van Lucy en Diana, hun woningen en vooral hun karakter. Tegelijkertijd heeft het boek een enorm feelgood gehalte door de schrijfstijl, is het gemakkelijk je in het verhaal te verliezen en het boek niet meer weg te leggen tot je de complete verhouding tussen Lucy en Diane kent.

Gedurende het verhaal wordt spanning opgebouwd op eigenlijk een eenvoudige manier. Kleine irritaties tussen de familieleden zorgen er uiteindelijk voor dat je op een spoor geplaatst wordt dat leidt tot de reden van Dianes dood.

Met De schoonmoeder heeft Sally Hepworth een hartverwarmend feelgoodboek geschreven over familiebanden en familiehistorie met een stukje spanning waardoor je in één zucht naar het einde leest. Een roman waarin de complexiteit van vrouwen onderling wordt uitgelicht maar waarbij het eigenlijk jammer is dat de mannen een beetje op de achtergrond blijven.

De schoonmoeder

Sally Hepworth

5 november 2019

ISBN 9789022588093
    Uitgever Boekerij
    336 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Vanaf het moment dat Lucy haar schoonmoeder Diana ontmoet, weet ze dat het nooit echt zal klikken. Als voorvechtster van vrouwenrechten geniet Diana veel aanzien en ze is zeer beleefd en keurig. Maar ze is ook heel afstandelijk, en absoluut niet de schoonmoeder op wie Lucy had gehoopt. Andersom lijkt Diana zich ook een andere ideale schoondochter te hebben voorgesteld.

Tien jaar later wordt Diana dood aangetroffen. Naast haar ligt een briefje waarin staat dat ze niet meer verder kon met haar door kanker verwoeste lichaam. Maar als de autopsie plaatsvindt blijkt dat Diana helemaal geen kanker had. Wel zat er gif in haar bloed. Wat is er gebeurd? En wie weet er meer van? De breekbare familieverhoudingen, onderhuidse spanningen en lang verborgen geheimen komen langzaam aan de oppervlakte.

• Slag of stoot - Meghan Quinn