Ninth House - Leigh Bardugo RECENSIE

Recensie: Ninth House - Leigh Bardugo

Alex Stern komt per ongeluk op Yale terecht, of beter gezegd: het was nooit haar bedoeling, maar ze werd uitgekozen. Toch beschouwt ze dit als een nieuwe start en probeert ze haar eerste jaar zo rustig mogelijk door te komen. In haar geval is dat niet zo makkelijk, want ‘het talent’ dat haar op Yale heeft gebracht, zorgt er ook voor dat ze belast is met het toezien op de magische rituelen die de geheime genootschappen uitvoeren. Wanneer er vervolgens een dood meisje gevonden wordt op de campus blijkt dat nog maar het begin van een hele reeks problemen voor Alex.

Leigh Bardugo creëert in Ninth house een nieuwe wereld binnen de wereld zoals we die kennen. Ze gebruikt heel veel herkenbare elementen en legt daar als het ware een nieuwe laag overheen. Doordat het verhaal vrij groots opgezet is, voornamelijk qua achtergrondgeschiedenis, heeft het wat tijd nodig om tot volle wasdom te komen. Dit heeft als gevolg dat de eerste vijftig bladzijden vrij moeizaam lezen. Je snapt op dat moment nog niet waar Bardugo heen wil en het verhaal krijgt zo een vaag gevoel over zich heen. Vaag kan ook iets positiefs zijn, maar in dit geval loop je als lezer wat verloren.

Eens het verhaal echt op gang komt, is het de combinatie van de aantrekkingskracht van de personages en de geheimzinnigheid van het verhaal die je helemaal toedekt met het verlangen om snel door te lezen en het boek niet meer weg te leggen. Alex is een vreemd personage, maar Bardugo zet haar zo neer dat je heel veel sympathie voor haar voelt en zeker naarmate je meer en meer over haar te weten komt. Het verschil tussen Alex en Darlington kan niet groter zijn, maar de spanning die dat oplevert komt Ninth house ten goede. Binnen een wereld van magie en schone schijn vormen deze twee personages elk op hun eigen manier een veilig baken waar de lezer zich aan kan vastklampen.

Ninth house staat bol van de specifieke verwijzingen naar de campus van Yale en dat gaat gelukkig ook gepaard met een plattegrond die vooraan in het boek te vinden is. Op die manier kan je je toch enigszins voor de geest halen waar alle gebeurtenissen zich afspelen.
De taal die Bardugo gebruikt is helder en past goed bij het verhaal. In het begin heb je een beetje de angst dat ze teveel de Young Adult-kant op gaat, maar naarmate het boek vordert lijkt de schrijfstijl mee te groeien. De verweving van heden en recent verleden vloeit mooi in elkaar over en door de wisselende perspectieven van waaruit het verhaal wordt verteld, krijg je een completer beeld. Vaak vormt dit soort wisselingen een aardige uitdaging om goed te kunnen volgen, maar dat is hier helemaal niet het geval. Het biedt alleen maar meerwaarde.

Ninth house herbergt magie en interessante personages, spanning en mysterie. Het vormt op die manier een gelaagd verhaal, waarbij je jezelf steeds meer verliest. De grote plottwists zijn niet voorspelbaar en daardoor echte verrassingen, wat een groot deel van de kracht van dit boek vormt. Gruwelijk is het boek niet echt, maar er zitten zeker meer dan een paar enge scènes in. Kortom, Leigh Bardugo levert een prikkelende start van een nieuwe serie af. Eentje die absoluut naar meer smaakt en zonder twijfel als volwassen genoeg bestempeld kan worden.

Recensie: Ninth House - Leigh Bardugo

Ninth house

1  2  3  4  5

Galaxy 'Alex' Stern is the most unlikely member of Yale's freshman class. Raised in the hinterlands, Alex dropped out of school early and into a world of shady drug dealer boyfriends, dead-end jobs, and much, much worse. By age twenty, she is the sole survivor of a horrific multiple homicide. Some might say she's thrown her life away. But at her hospital bed, Alex is offered a second chance.