Na de val - Gert-Jan Van Den Bemd RECENSIE

Recensie: Na de val - Gert-Jan Van Den Bemd

In de roman Na de val vertelt Gert-Jan Van Den Bemd het verhaal over Sofie Nauta. Sofie maakt na het overlijden van haar vader Ward zijn appartement leeg. Hulp van haar broer Max krijgt ze niet, hij kwam zelfs niet naar de crematie. Hij bouwde in New York zijn leven uit.

Ward, professor aan de universiteit, had thuis een indrukwekkende verzameling boeken. Als Sofie de boeken aan de universiteit schenkt, worden ze aldaar doorgenomen en gecatalogiseerd. Hier wordt een aangrijpende ontdekking gedaan. Sofie gaat op zoek naar de waarheid.

We lezen in de roman Na de val het verhaal vanuit Sofies blik. Het vertelt hoe ze haar verleden heeft proberen te verwerken door het van zich af te tekenen, door aan de kunstacademie te gaan studeren, maar hoe ze blijft steken in een baantje in de horeca en niet meer verder tot ontwikkeling komt. Het overlijden van haar vader, die ze hardnekkig bij zijn voornaam blijft noemen, gooit op een bepaalde manier haar leven terug overhoop.

De zoektocht van Sofie gaat niet over rozen. Er zitten foto’s in de boeken die ze wegschenkt, en daar is iets vreemd mee aan de hand. Ze zoekt antwoorden, maar kan deze niet gemakkelijk vinden. Enkel zij en haar broer zijn nog in leven, alsook haar grootouders. Maar met haar broer Max had ze nooit een goede band gehad en hij doet weinig moeite om hier verandering in te brengen. Gaandeweg ontwaar je de knoop waardoor het allemaal is begonnen bij de leden van het gezin. En de gevolgen zijn zeer duidelijk zichtbaar.

Qua vertelstijl had ik het moeilijk met dit boek. Het leest vaak als een verslag, een rapportage, waardoor het je niet meeneemt in vervoering. Er bekruipt je ook lange tijd een onaangenaam gevoel, omdat je merkt dat er onderhuids iets speelt, waar je pas helemaal tegen het einde van het boek, de vinger op kunt leggen. De cover geeft je een tip van de sluier, maar op de exacte betekenis dien je lang te wachten. Dit maakt Na de val vaak langdradig, omdat je steeds wacht op een diepere betekenis.

De plot is erg vreemd om te lezen omdat hier in de rest van het boek weinig aanzetten toe gegeven worden. Pas in de laatste hoofdstukken komen personen aan het woord die in de rest van de roman slechts vernoemd zijn bij naam. Opeens hebben zij de hoofdrol, wat vreemd overkomt.

Voor mij is Na de val geen topper, waardoor ik het slechts drie hartjes geef. De hoofdstukken zijn telkens erg kort, soms 2 pagina’s, waardoor de diepgang uitblijft. Het lijkt soms meer een krantenartikel dan een hoofdstuk uit een roman. Hier laat Gert-Jan Van den Bemd wat kansen liggen. Hij zou het boek levendiger maken door niet te opteren voor 89 hoofdstukken maar bijvoorbeeld voor 30, en zo de personages meer uit te lichten.

Na de val

1  2  3  4  5

"Vier dagen na de crematie belde ik Max. Hij vroeg of hij me nog moest komen helpen, alsof hij om de hoek woonde. Ik aarzelde voordat ik "Nee, ik red het wel' antwoordde. Daarin, in die paar seconden stilte en vooral in dat "red', lag net genoeg verwijt, ook al pikte hij dat waarschijnlijk niet op. Ik heb alles alleen moeten regelen. De kaarten, de advertentie, de bloemen, de crematie. Dat hij daarvoor niet terug is gekomen was geen verrassing. En toen dat gedeelte achter de rug was, liet hij ook de rest aan mij over."
    Als de vader van Sofie Nauta volkomen onverwacht overlijdt, staat ze voor de opdracht twee huizen leeg te maken: dat waarin ze samen met haar vader en oudere broer Max haar jeugd doorbracht, en het appartement waarin haar vader de laatste jaren van zijn leven woonde. Een klus die ze alleen moet klaren, want Max steekt geen vinger uit om haar te helpen. Een verontrustende ontdekking tussen haar vaders bezittingen plaatst de band van Sofie met haar vader en haar broer in een ander daglicht.