Keizerlijk geel - Lucas Zandberg RECENSIE

Recensie: Keizerlijk geel - Lucas Zandberg

De nieuwste op historische feiten gebaseerde roman van Lucas Zandberg, Keizerlijk geel, gaat over de keizerlijke Qing of Mantsjoe dynastie in de 19e en 20e eeuw in China. Een boeiende, maar voor veel mensen een niet heel bekende geschiedenis.

Hoofdpersoon en verteller van Keizerlijk geel is Cixi. Als ‘gewone’ onderdaan komt ze in 1852 het keizerlijk paleis binnen als concubine (bijvrouw) van de keizer. Wanneer ze de keizer zijn eerste zoon en daarmee troonopvolger schenkt, stijgt ze op de ladder binnen het keizerlijk paleis. Als de keizer op jonge leeftijd in 1861 overlijdt en zoon Tongzhi nog te jong is om het ambt over te nemen wordt ze samen met de keizerin-weduwe regentes van het rijk. Vervolgens vertelt ze over haar belevenissen en gebeurtenissen in het keizerrijk tot haar overlijden in 1908. De keuze voor het perspectief van Cixi is boeiend, en ze geeft ons een mooi inkijkje in haar leven en de verschillende aspecten van het keizerlijk leven.

Keizerlijk geel is zoals gezegd op feiten gebaseerd, maar is volgens de auteur toch grotendeels fictie. De hoofdpersonen hebben wel echt bestaan en een groot deel van de gebeurtenissen, zoals overlijden, machtswisselingen en conflicten, hebben daadwerkelijk plaatsgevonden, maar er is ook veel door Lucas Zandberg ingekleurd. Desondanks is Keizerlijk geel historisch interessant door de boeiende geschiedenis die aan het licht wordt gebracht. Anderzijds is het ook een vermakelijke roman door het verhaal en gekozen vertelperspectief.

De schrijfstijl van Lucas Zandberg is over het algemeen prettig leesbaar. Wel maakt hij met enige regelmaat gebruik van lastige of onbekende woorden, zoals koutou en defaitisme, waarvoor een verklarende woordenlijst of voetnoot niet had misstaan, zodat je de woorden direct in het boek kunt opzoeken. En ondanks dat het verhaal goed te volgen is, zou een toelichting op het dynastie systeem en een kaart van China met de belangrijkste locaties uit het boek wellicht ook een goede toevoeging zijn geweest. Het dynastie systeem zal voor veel lezers onbekend zijn en is ingewikkeld door de vele rollen en rangen die er zijn.

Al met al is Keizerlijk geel is een boeiende roman over de intrigerende wereld van de keizerlijke dynastie in China. Interessant voor een breed publiek, maar zeker een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van China en meer specifiek de keizerlijke dynastie.

Keizerlijk geel

1  2  3  4  5

Peking, 19e eeuw. Na de plotselinge dood van de keizer eist concubine Cixi het regentschap op voor haar minderjarige zoon. Decennialang heerst ze als keizerin-weduwe vanuit de Verboden Stad over heel China. Haar leven kent maar één doel: haar weinig begaafde zoon voorbereiden op de machtsovername. Maar het noodlot slaat toe en Cixi adopteert een jong neefje om aan de macht te blijven. In tegenstelling tot haar eigen zoon is hij intelligent en verzet hij zich tegen haar bemoeienissen. Uiteindelijk moet Cixi een onmogelijke keuze maken tussen de toekomst van het Rijk van het Midden en het kind voor wie zij een moeder moet zijn.

• Slag of stoot - Meghan Quinn