De eerste en laatste - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: De eerste en laatste - Nora Roberts

In het eerste deel van de trilogie over de drie Montgomery broers, maakten we al kennis met Beckett, die het hart wist te veroveren van zijn jeugdliefde Clare. In De eerste en laatste wordt de spotlight op een andere broer gericht, de behulpzame Owen. Hij draagt zijn goede vriendin Avery een warm hart toe, maar wat als er meer tussen hen blijkt te zijn, dan gevoelens van sympathie?

De eerste en laatste is het tweede deel over de drie broers Beckett, Ryder en Owen Montgomery. Zij werken alle drie samen met hun moeder in het familiebedrijf, waarin ze nu bezig zijn om een bed en breakfast op te zetten en te openen. Het tweede deel in de trilogie richt zich vooral op broer Owen, die een bijzondere band heeft met de eigenares van het pizzarestaurant in het stadje, Avery MacTavish. Ze krijgen een relatie, maar beiden worstelen nog met zaken uit het verleden. Zullen zij de vele obstakels overwinnen of is hun relatie gedoemd te mislukken.

De titel van het tweede deel van de Boonsboro Inn trilogie is heel passend gekozen. Het verhaal draait namelijk om Owen en Avery, en zij waren elkaars eerste liefde toen ze nog maar vijf jaar oud waren. Dit loopt allemaal anders dan verwacht en Avery en Owen groeien op als goede vrienden. Maar op een dag met een beetje hulp van gene zijde blijkt er toch meer gevoelens voor elkaar onder de oppervlakte te zitten. De eerste en de laatste blikt via spitse dialogen terug op de geschiedenis van deze relatie en de ontdekking van deze gevoelens. Maar beiden en vooral Avery heeft een verleden, waarin ze gekwetst is door mensen die haar dierbaar waren. Met haar prettige schrijfstijl weet Nora Roberts Avery’s zoektocht te beschrijven, waarin ze met deze zaken in het reine probeert te komen. Wel had hier wat meer diepgang in mogen zijn, om bijvoorbeeld Avery’s relatie met haar moeder beter te omschrijven. Juist deze aspecten zijn belangrijk om optimaal te ervaren wat dit voor Avery’s huidige relaties betekent.

Van de verschillende personages kennen we de meesten uit het vorige deel. De dynamiek tussen de verschillende personages; de drie broers, hun moeder, de drie vrouwen Clare, Avery en Hope, en Avery’s vader is mooi om te lezen. Elk personage reageert anders op elkaar en hier zit ook groei in binnen het contact tussen de verschillende personages. Bijvoorbeeld Hope en Ryder; deze twee konden elkaar eerst niet uitstaan, maar lijken gaandeweg wat te ontdooien. Dit alles levert mooie dialogen op, dat De eerste en laatste prettig leesbaar maakt. Hierbij doet deze titel van Nora Roberts wat het moet doen: een prettige leeservaring bieden waarbij je met een goed gevoel achterblijft. Ook in dit boek is er ruimte voor een bovennatuurlijk tintje en juist dit element geeft een mooie sfeer aan het boek en schept daarbij nieuwsgierigheid om verder te lezen.

De eerste en laatste zou hier en daar wel wat meer de diepte in mogen, maar het blijft simpelweg een fijn leesbaar boek met aansprekende dialogen en prettige personages. Een aanrader voor lezers van feelgood romantiek!

Boonsboro Inn 2 - De eerste en laatste

1  2  3  4  5

Deel twee van de heerlijke Boonsboro Inn-trilogie

Liefde overvalt je op de onverwachtste momenten...

Het prachtige hotel staat al eeuwen in hartje Boonsboro. Het heeft vreugde en verdriet gekend, oorlog en vrede, liefde en haat. Nu is het oud en moe en rijp voor de sloop. Maar dan wordt het gekocht door de familie Montgomery: drie broers, die samen een aannemersbedrijf runnen, en hun excentrieke moeder. Zij willen het pand liefdevol opknappen en nieuw leven inblazen door er een bed & breakfast in te beginnen: de Boonsboro Inn.

Owen is de georganiseerde Montgomery-broer, de man van de planning die absoluut níéts aan het toeval overlaat. De ontdekking dat zijn gevoelens voor Avery MacTavish veel verder gaan dan vriendschap, brengt hem dan ook flink van zijn stuk. Ook omdat het verleden Avery heeft geleerd alles te wantrouwen wat op liefde lijkt. Opeens ziet Owen zich geconfronteerd met een probleem dat geen logica kent en dus niet zomaar op te lossen valt. Zou de liefdevolle magie van de Boonsboro Inn een handje kunnen helpen?