Onzichtbare vrouwen - Caroline Criado Perez RECENSIE

Recensie: Onzichtbare vrouwen - Caroline Criado Perez

De bovenste plank die altijd net te hoog is, je mobiele telefoon die net niet goed in je hand past en laten we maar niet beginnen over die vreselijk kleine broekzakken. Bekend met deze problemen? Grote kans dat je vrouw bent. Dit zijn allemaal voorbeelden van hoe vrouwen systematisch vergeten worden in de wereld die grotendeels voor mannen is ingericht. Dat is waar Onzichtbare vrouwen over gaat. Op een krachtige en prikkelende manier onthult Caroline Criado Perez in Onzichtbare vrouwen de verborgen manieren waarop vrouwen achtergesteld, vergeten en zelfs gediscrimineerd worden. Van kleine ergernissen, zoals een te grote telefoon, naar situaties waarbij de mannelijke norm voor vrouwen zelfs dodelijk kan zijn.

Onzichtbare vrouwen is een superbelangrijk boek, want het bevat enorm veel informatie over de ‘genderdatakloof’, de verhouding tussen mannen en vrouwen en allerlei onderzoeken en casestudy’s die daarover gedaan zijn. Het duurt even voordat het boek op gang komt en over het algemeen is de tekst nogal droog. Maar dat betekent niet dat het boek daardoor niet goed is, integendeel. Het boek is heel informatief en heel uitgebreid. Dit boek is een hele goede basis als je meer wil weten over de kloof tussen mannen en vrouwen en de manieren waarop vrouwen vergeten en gediscrimineerd worden. Het boek bevat ook een heel handig personenregister aan het einde, waardoor je ook gericht kunt zoeken in dit boek.

De schrijfstijl van Perez is erg fijn zodra je er een beetje aan gewend raakt. Ze legt alles op een heldere manier uit, waardoor dit boek ook heel goed geschikt is als je nog maar weinig voorkennis hebt over dit onderwerp. Perez is heel kritisch in dit boek en ze kaart ook (terecht) allerlei problemen aan, maar ze doet dat op een heel geraffineerde manier. Alles wat ze schrijft, onderbouwt ze ook heel goed, waardoor het boek krachtig, serieus en evenwichtig overkomt.

Daarnaast heeft het boek ook helemaal geen negatieve toon, terwijl de maatschappelijke problemen die aan bod komen vaak wel voor frustraties en allerlei negatieve emoties zorgen. Het is heel knap dat Perez zo geschreven heeft. Ze had er ook voor kunnen kiezen om een vierhonderd pagina lange rant te houden over waarom vrouwen ondergewaardeerd en gediscrimineerd worden. In plaats daarvan heeft ze een heel gebalanceerd boek geschreven waarin de negatieve punten aangekaart worden, maar waar ook ruimte is om te laten zien waar het wel goed gaat, of hoe het kan verbeteren.

Wat ook heel fijn is aan Onzichtbare vrouwen, is dat het gaat over heel veel verschillende problemen in de maatschappij. Er zit voor iedere vrouw wel iets herkenbaars in het boek, waardoor je interesse altijd wel ergens door gewekt wordt. Ook blijft Perez niet te lang bij bepaalde onderwerpen hangen. Ze neemt zeker de tijd om alles goed uit te leggen en te bespreken, maar zorgt ook voor afwisseling in de thema’s die ze aankaart. Soms zorgt de wisseling van onderwerp er een beetje voor dat het verhaal wat minder goed te volgen is, maar in de meeste gevallen is dat niet hinderlijk.

Ten slotte brengt Onzichtbare vrouwen je tot verrassende en soms schokkende inzichten. Natuurlijk is het vervelend als je niet bij de bovenste plank kunt omdat de hoogte op basis van de gemiddelde man is bepaald, maar dat het consistent vergeten van vrouwen daadwerkelijk tot de dood kan leiden in veel gevallen is erg schokkend en zelfs beangstigend. Zo worden vrouwen bijvoorbeeld veel vaker verkeerd gediagnosticeerd dan mannen.

Onzichtbare vrouwen is een must read als je graag meer wil weten over de genderdatakloof en de problemen waar vrouwen op allerlei gebieden in de maatschappij tegenaanlopen. Het boek is kritisch, prikkelend, maar Perez weet dat alles op een heel nette en onderbouwde manier te brengen. Over het algemeen is de tekst wat droog en komt het boek langzaam op gang, maar dat neemt niets af aan de waarde van het boek. Perez legt alles heel goed uit, waardoor ook lezers die nog niet zo bekend zijn met het onderwerp goed kunnen volgen. Ook gaat het boek over allerlei takken van de maatschappij, waardoor er voor de meeste lezers wel een onderwerp is wat hen aantrekt. Onzichtbare vrouwen is verrassend, schokkend en op sommige momenten zelfs beangstigend. Maar het boek is vooral een eyeopener voor alle vrouwen.

Onzichtbare vrouwen

1  2  3  4  5

Stel je een wereld voor waarin jouw telefoon niet goed in je hand past, een voorgeschreven medicijn voor jouw lichaam verkeerd is en de eindeloze uren die je elke week werkt niet erkend of gewaardeerd worden. Komt iets hiervan je bekend voor? Grote kans dat je een vrouw bent.

Onzichtbare vrouwen toont hoe in een wereld die grotendeels voor mannen is ingericht de halve bevolking systematisch genegeerd wordt. Het boek onthult de "genderdatakloof' die wordt veroorzaakt door eeuwige, consequente discriminatie van vrouwen.

Caroline Criado Perez brengt voor het eerst een indrukwekkend aantal wereldwijde casestudy's, verhalen en nieuw onderzoek samen. Van overheidsbeleid en medisch onderzoek tot technologie, werkplekken, stadsplanning en de media – Onzichtbare vrouwen onthult de verborgen manieren waarop vrouwen vergeten worden en de impact van die uitsluiting op hun gezondheid en welzijn. Een krachtig en prikkelend boek dat je kijk op de wereld voorgoed verandert.

Caroline Criado Perez (1984) is journalist en gelauwerd activist. Zij werd in 2017 beroemd doordat er dankzij haar oproep een beeld van Jane Austen op het Engelse 10 pond-biljet werd geplaatst. Zo voorkwam zij dat er, naast de koningin, alleen mannen op de biljetten zouden staan. Criado Perez woont in Londen.