Bloedband - Linda Jansma RECENSIE

Recensie: Bloedband - Linda Jansma

Na lang wachten is het dan eindelijk tijd voor het derde deel in de Cirkel van het Kwaad-serie van Linda Jansma. Eerder verschenen de boeken Schaduwkinderen en Uitverkoren, maar nu is het tijd voor Bloedband. Hopelijk is dit boek net zo bloedstollend spannend als de twee voorgaande delen, hierdoor liggen de verwachtingen natuurlijk wel erg hoog!

Wat erg fijn is aan Bloedband is dat de je niet meteen het verhaal ingegooid wordt, je leest eerst twee pagina’s met de belangrijkste details uit Schaduwkinderen en Uitverkoren. De kans is namelijk groot dat de inhoud van deze twee boeken redelijk is weggezakt, omdat we een tijdje op Bloedband hebben moeten wachten. Gelukkig ben je met deze refresher weer op de hoogte van de rode draad die door de verschillende boeken heen loopt. Dit neemt niet weg dat het echt een serie is en dat het aan te raden is om Schaduwkinderen en Uitverkoren te lezen voordat je aan Bloedband begint!

In Bloedband krijgt officier van justitie Jules Declerck te maken met een nieuwe zaak. De vijftienjarige Amber werd het slachtoffer van grooming (online kinderlokken) en heeft dit met de dood moeten bekopen. Tenminste dat is wat er gezegd wordt, maar Jules denk dat er iets heel anders aan de hand is. Ze gaat op onderzoek uit en komt wederom terecht bij de sekteleider Elijah Schillinger. En hij blijkt veel meer te weten over Jules’ leven dan ze beseft..

“Al sinds die fatale avond in haar jeugd sliep ze slecht, soms maar enkele uren per nacht. Haar hoofd zat dan zo vol, dat het bijna uit elkaar barstte. Net als nu. Er was te veel dat haar bezighield.” - p. 142

Ik wist niet dat het kon, maar het is Linda Jansma gelukt om Bloedband nog beter te maken dan de eerste twee boeken. Het privéleven van Jules Declerck is ontzettend interessant, dit zorgt ervoor dat je door blijft lezen. Wie heeft Jules’ vader vermoord? Waarom is haar moeder vertrokken? En hoe past Elijah in dit verhaal? Het feit dat alles met elkaar verbonden is, maakt het plot ijzersterk. En daarnaast grijpt Bloedband je bij de keel, omdat het doordrenkt is met verschillende emoties. Linda Jansma weet deze levensecht op papier te krijgen!

Bloedband is een ontzettend sterk laatste deel van de Cirkel van het Kwaad-serie. Linda Jansma heeft vanaf het eerste deel naar een climax toegewerkt. Zo heeft de auteur in Schaduwkinderen en Uitverkoren heel veel puzzelstukjes aan de lezer gegeven en die vormen nu eindelijk een geheel. Alles komt mooi samen en het einde van de Cirkel van het Kwaad-serie laat de lezer met een bevredigend gevoel achter. Het is goed zo, je hebt antwoorden gekregen op alle vragen die je tijdens het lezen hebt gekregen!

Kortom, Bloedband van Linda Jansma is een boek dat de lezer omver blaast. De Cirkel van het Kwaad-serie is een toppertje binnen het genre en weet door het hoofd van de lezer te blijven spoken.  Schaduwkinderen doordat het een ontzettend heftig onderwerp is, Uitverkoren omdat Linda Jansma de lezer in spanning houdt met betrekking tot het mysterie van Jules’ verleden en in Bloedband komt alles perfect samen.

Recensie: Bloedband - Linda Jansma

Cirkel van het kwaad 3 - Bloedband

1  2  3  4  5

Cirkel van het kwaad is een thrillerserie over de zoektocht naar de ware toedracht van een twintig jaar oude moord.
    KOMT JULES ER EINDELIJK ACHTER WAT ER MET HAAR FAMILIE IS GEBEURD?
    Officier van justitie Jules Declerck krijgt op haar werk te maken met de dood van de vijftienjarig Amber, die ogenschijnlijk het slachtoffer werd van digitaal kinderlokken, oftewel grooming. Jules heeft al snel het vermoeden dat er iets heel anders speelt. Als haar ex – misdaadjournalist Harry Simones – anonieme tips over de zaak ontvangt, raken ze beiden verstrikt in de duistere plannen van sekteleider Elijah Schillinger. Wat weet deze charismatische man eigenlijk over Jules' verleden en over de verdwijning van Jules' moeder?