Doolhof van Windermere - Gregory Blake Smith RECENSIE

Recensie: Doolhof van Windermere - Gregory Blake Smith

In Doolhof van Windermere volgen we vijf verschillende personages verspreid over verschillende eeuwen. In deze ambitieuze roman komen thema’s als liefde, ambitie, vriendschap, slavernij en racisme voor.

Persoonlijk werd ik helemaal niet overtuigd door deze roman, en ook vrees ik dat er heel wat hoge drempels te nemen zijn voor vele andere lezers. Deze roman is niet alleen ambitieus als idee, maar ook in de uitvoering is deze roman hoog opgezet en daardoor lastig om te lezen.

Om te beginnen is de taal die Gregory Blake Smith gebruikt niet eenvoudig. Het personage in het heden gebruikt hedendaagse woorden en zinsbouw, al is de schrijfstijl van de auteur vrij chaotisch en pronkt hij graag met moeilijke woorden. Hoe verder je teruggaat in het verleden, hoe ouder de taal wordt. Zowel de spelling als de zinsbouw worden aangepast aan hoe er toen gesproken en geschreven werd, wat het boek heel wat stroever maakt. Het is niet voor niets dat taal evolueert en verandert, de gemiddelde lezer is zo’n taal ook helemaal niet gewend. Je moet ervoor zijn om zulke taal te willen lezen.

Vervolgens wordt de setting in Doolhof van Windermere slechts weinig gekaderd. In twee van de vijf verhaallijnen bevinden de hoofdpersonages zich in een oorlog, maar ik had er geen idee van over welke oorlog het ging, welke partijen tegen elkaar streden… Het boek speelt zich af in Amerika en van de lezer wordt verwacht om op de hoogte te zijn van de geschiedenis van het land, anders zal je erg veel moeten opzoeken. Geschiedenisexperts zullen dit dan wel weer vlot kunnen lezen volgens mij.

Zoals al eerder gezegd, zijn er vijf verschillende hoofdpersonages. Deze hoofdpersonages wisselen elkaar af, waarbij de delen van elkaar gescheiden worden door er jaartallen boven te schrijven. Aan de start van het boek komt elk personage zo’n 30 à 40 pagina’s aan het woord, waardoor pas na meer dan 100 pagina’s alle personages aan bod zijn gekomen. Voor mij betekende dit dat ik pas na enkele dagen lezen weer opnieuw aan personage 1 kwam en eigenlijk al helemaal vergeten was waar dat over ging. Dit boek is dus allesbehalve ontspannend lezen. Je moet je aandacht er de hele tijd bijhouden, goed registreren wat er allemaal gebeurt (en in welke eeuw) zodat je uiteindelijk de puzzelstukjes in elkaar kan passen.

Doolhof van Windermere van Gregory Blake Smith is een ingewikkeld boek waar je je hoofd goed bij moet houden. Het verhaal is deels in het Oudnederlands geschreven en bevat linken naar de Amerikaanse geschiedenis, wat het moeilijk lezen maakt. Dit is een boek voor een zeer specifiek publiek!

Doolhof van Windermere

1  2  3  4  5

Eén plek, vier eeuwen: Smith laat zien hoezeer de mens door liefde, verlangen, ambitie en dubbelhartigheid gedreven én verblind wordt.

Wanneer Sandy Alison als ex-proftennisser les gaat geven aan de jetset van Newport, raakt hij met de vrouwen van het landhuis Windermere verstrikt in een web van emotionele chantage, lust en intrige. Al vier eeuwen lang gaan aspiratie en tegenslag van de high society op deze plek hand in hand. Van de jonge schrijver Henry James in de negentiende eeuw, die moet kiezen tussen liefde en kunstenaarschap, tot de verweesde jonge Prudence in de zeventiende eeuw, die worstelt met de vraag hoe ze zichzelf en haar slavin een beter, vrijer leven kan geven.

Op ingenieuze wijze laat Gregory Blake Smith zien hoezeer de mens door de eeuwen heen door liefde, verlangen, ambitie en dubbelhartigheid gedreven én verblind wordt.