Zonen uit het zuiden - Gioacchino Criaco RECENSIE

Recensie: Zonen uit het zuiden - Gioacchino Criaco

Drie goede vrienden uit het afgelegen Aspromonte-gebergte, in het zuiden van Calabrië, besluiten om een leven van misdaad en geweld te leven. Op deze manier kunne ze de armoede van hun jeugd ontmoeten. Luciano, Luigi en de derde vertller, wiens naam onbekend is,” zijn een trio met alle drie hun eigen problemen en talenten. Ze sluiten goed bij elkaar aan en er volgen duistere criminele daden: ontvoering, drugshandel, overvallen en moorden. Het verhaal speelt zich af in het 'thuis' van de 'Ndrangheta, waar kinderen aanvankelijk ogenschijnlijk kleine vergrijpen plegen, maar langzaam afglijden naar de harde, criminele werkelijkheid.

“Drie gewone jongens. Dat leken we tenminste. Brave jongens, en niet omdat we deden alsof; we waren altijd al braaf en beleefd geweest, nooit arrogant. Onze wereld begon en eindigde bij ons drieën: we waren geboren en getogen op hetzelfde lapje grond, een buurtje met zestien gezinnen dat bekendstond als de Aurora, vanwege de straat die er dwars doorheen liep. Samen hadden we de kleuterschool, de basisschool en de middelbare school doorlopen en zo zou het in de toekomst ook gaan, dat hadden we gezworen. Niets zou ons ooit kunnen scheiden.”

Na bovenstaande tekst te hebben gelezen op de achterkant van het boek, werd ik toch wel erg benieuwd! Zonen uit het Zuiden van Gioacchino Criaco vertelt het verhaal over de georganiseerde misdaad in Calabrië. Wat het interessant maakt is dat auteur Gioacchino Criaco er is geboren. De hoofdpersonen in het verhaal groeien op met criminaliteit, en wanneer zij op de middelbare school zitten begint het pas echt. De schrijfstijl van Gioacchino Criaco is erg fijn en de karakters worden zeer goed omschreven. Zij maken echt een “groei” door en worden langzaam maar zeker gevormd tot de mannen, of criminelen, die zij uiteindelijk worden. Het verhaal wordt verteld door een anonieme verteller, dit is een van de jongens. Zijn naam is onbekend, maar je komt alles te weten over zijn sluwe karakter en denkwijze. Dit maakt het erg interessant, want ondanks dat je niet alles over hem weet kan je toch een beeld vormen van hem. Daarnaast ga je met de drie vrienden meeleven, ook al is niet alles wat zij doen goed.

Wat ik jammer vond, is dat het boek niet heel spannend was. Er werd niet naar een bepaald punt toegeleefd en ik miste dan ook de spanning die werd opgebouwd. Dat maakt het niet minder interessant om het boek te lezen, zeker niet. Zonen uit het Zuiden is alsnog in een teug uit te lezen, daarom geef ik het boek 4 hartjes!

Zonen uit het Zuiden

1  2  3  4  5

In het afgelegen Aspromonte-gebergte, in het zuiden van Calabrië, beginnen drie goede vrienden aan een leven van misdaad en geweld, zodat ze de armoede van hun jeugd kunnen ontvluchten. De slimme Luciano, de intrigant achter de schermen, stond er al op jonge leeftijd alleen voor, toen de plaatselijke maffiabaas zijn vader liet vermoorden. De luie, gemoedelijke Luigi heeft geleerd dat het geen zin heeft om je aan de regels te houden. De naamloze verteller maakt het drietal compleet. Uit zijn zwarte ziel komt de inspiratie en de energie voor alle criminele projecten, van ontvoeringen en gewapende overvallen, tot handel in heroïne en huurmoorden.
    Tegen de achtergrond van de geboorteplaats van de 'Ndrangheta, de meedogenloze, alomtegenwoordige maffia, is Zonen uit het Zuiden geïnspireerd op de overlevering van struikroverij, de geschiedenis van de boerenopstand, de mythologie van de bergen en het koloniale lijden. Het resultaat is een aangrijpend verhaal over hoe geweld meer geweld uitlokt.

• Slag of stoot - Meghan Quinn