Een rijk verleden - Danielle Steel RECENSIE

Recensie: Een rijk verleden - Danielle Steel

Blake en Sybil zijn echte New Yorkers. Ze hebben samen drie kinderen, die ook helemaal gewend zijn aan het leven in New York. Ze willen hier nooit meer weg. Dan krijgt Blake een baan aangeboden in San Francisco. Hij wil nee zeggen, maar besluit toch even in San Francisco te gaan kijken, zodat hij weet waartegen hij nee zegt. Dan slaat de twijfel toe. Uiteindelijk besluit hij de baan toch aan te nemen. Ook Sybil stemt uiteindelijk in. Blake gaat vast San Francisco wonen en gaat op zoek naar een huis. In een impuls koopt hij een heel oud herenhuis. Daar ontmoeten Blake, Sybil en de kinderen de voormalige bewoners van het huis. Een heel bijzondere ontmoeting.

Ik mis in dit verhaal de diepgang. In het voorwoord verklapt de auteur gelijk al de helft van het verhaal, wat al een deel van de spanning wegneemt. Dat ze uiteindelijk in San Francisco terecht zouden komen, wist je dus bij voorbaat al. Daar ontmoeten ze mensen uit de twintigste eeuw. De vorige bewoners van het huis. Geesten dus. Er wordt wel honderd keer in het boek uitgelegd dat het spoken zijn. Na twee of drie keer snapt de lezer dat ook wel. Het is vermoeiend als dat constant weer wordt benoemd. Het haalt de gang uit het verhaal. Een rijk verleden zit onlogisch en onsamenhangend in elkaar, waardoor het geen prettig boek is om te lezen.

Ook mist Een rijk verleden een verhaallijn. Na de eerste paar hoofdstukken gebeurt er eigenlijk weinig nieuws of boeiends meer. Het wordt al gauw eentonig en saai. Weer gaan ze met elkaar dineren, weer gaan ze met elkaar dansen in de balzaal... Het vreemde is ook dat de schoonmakers de geesten niet kunnen zien (ze denken dat de bewoners in zichzelf praten, ook dit wordt meerdere malen uitgelegd, te vaak dus), maar als een van de kinderen een vriend of vriendin mee naar huis neemt, zien ze die wel. En het wordt allemaal als heel normaal gezien, terwijl dat het helemaal niet is. Daar had wel wat meer de nadruk op mogen leggen. Het enige pluspunt is de schrijfstijl. Danielle Steel schrijft vlot en ze gebruikt goede, leesbare zinnen.

Danielle Steel is voor vele wel bekend. Ze heeft al talloze boeken geschreven, waarvan er vele vertaald zijn naar het Nederlands. Maar Een rijk verleden, behoort helaas tot één van de mindere boeken die ze geschreven heeft. Een rijk verleden krijgt niet meer dan twee hartjes, want het boek valt echt tegen. Zeker voor een auteur die diverse bestsellers op haar naam heeft staan.

Een rijk verleden

1  2  3  4  5

Het moderne gezin van Sybil en Blake Gregory verhuist naar een prachtig herenhuis met een rijk verleden. Maar wanneer zij bij het herenhuis in San Fransisco arriveren, worden zij opgeschrikt door een aardbeving. Heden en verleden worden – heel even – dooreengeschud…

Twee families. Twee verschillende tijden. Vroeger en nu komen samen in het elegante huis. Wat kunnen Sybil en Blake en hun kinderen leren van de geschiedenis?