Uit het leven van Scarlett - Ciara Geraghty RECENSIE

Recensie: Uit het leven van Scarlett - Ciara Geraghty

In de feel good roman Uit het leven van Scarlett maken we kennis met de 35-jarige Scarlett. Haar leven liep op rolletjes tot haar vriend John haar achterliet om als archeoloog te gaan werken in een Braziliaans dorp. Nu woont Scarlett terug in haar ouderlijke huis en liggen haar toekomstplannen in duigen. Dan blijkt Scarlett zwanger te zijn. En weet ze niet zeker wie de vader is… Is het John, het voormalig vriendje, of is het Red Butler, een onenightstand?

Ciara Geraghty start het verhaal rustig. Door flashbacks van Scarlett komen we te weten welke gebeurtenissen zich recent afspeelden in haar leven. Je krijgt als lezer de tijd om je een beeld te scheppen van Scarlett en haar situatie. Daarnaast neemt de auteur voldoende de tijd om de karakters van de personages te schetsen. Flamboyante Maureen, stille Dean, ernstige John…

Na de rustige start, beginnen de gebeurtenissen elkaar snel op te volgen in Uit het leven van Scarlett. Hoewel de zwangerschap uiteraard negen maanden duurt, lijkt de tijd te vliegen. Het ene moment is Red Butler nog de verloofde van Scarletts klant, het andere moment zit hij samen met Scarlett bij de gynaecoloog. Omdat het verhaal redelijk aan de oppervlakte blijft, laat het deze snelheid wel toe.

Uit het leven van Scarlett wordt volledig verteld vanuit het perspectief van het hoofdpersonage Scarlett. Als lezer ben je getuige van de groei die ze doormaakt. In het begin is ze een onzekere vrouw. Iemand dat medelijden heeft met zichzelf. Naarmate de baby groeit in haar buik groeit ook Scarlett uit tot een zelfzekere, onafhankelijke vrouw die durft opkomen voor zichzelf. Dankzij Ciara Geraghty haar warme schrijfstijl krijg je bewondering voor Scarlett.

In het verhaal speelt de vraag wie de vader is van Scarletts ongeboren baby een grote rol. De twijfel hierover is prominent aanwezig. De auteur wekt de nieuwsgierigheid nog meer op door toe te werken naar het moment waarop er een vaderschapstest wordt gedaan. Wanneer op het einde blijkt dat ze nog steeds met hun drieën voor de baby zorgen, is dit dan ook een lichte anticlimax. Hoewel ik zeker fan ben van verhaal met een happy end had ik hier meer verwacht.

Uit het leven van Scarlett is een heerlijk verhaal over liefde en over hoe alles uiteindelijk op zijn pootjes terechtkomt.

Uit het leven van Scarlett

1  2  3  4  5

Maak kennis met Scarlett O'Hara. Alles in haar leven verloopt volgens plan. Dat wil zeggen, tot nu toe. Op dit moment is Scarlett weer terug in haar ouderlijk huis, liggen haar plannen in duigen en is er een baby op komst, terwijl John Smith, haar volwassen (nou ja) vriendje haar verlaten heeft om in een klein Braziliaans dorpje als archeoloog te werken.

Maar dat is nog niet het ergste. Het probleem is dat zij niet zeker weet wie de vader van de baby is, ook al heeft ze in haar hele 35-jarige leven maar met vier en een halve man geslapen, om precies te zijn. Dus besluit Scarlett zich op haar baan als huwelijksplanner te storten, maar dat verloopt ook niet al te soepel. Zij ontwikkelt warmere gevoelens voor haar grootste klant, een toekomstige echtgenoot van iemand anders. Zij denkt zichzelf het best te kennen, maar uiteindelijk verbaast ze zichzelf nog het meest. Vergezel Scarlett op haar reis door het leven, voor het eerst zonder vooropgezet plan.