Het moois dat we delen - Ish Ait Hamou RECENSIE

Recensie: Het moois dat we delen - Ish Ait Hamou

‘ZIJ’ is na vijf jaar weer thuis bij haar vader en broertje. Haar vader spreekt geen woord met haar totdat hij haar de taak geeft haar broertje van en naar school te brengen. Zij wordt door iedereen herkend en iedereen weet waar zij, Soumia vijf jaar voor in de gevangenis heeft gezeten. ‘HIJ’ is vroeger een goede voetballer geweest maar nu een oude man en weduwnaar. In Het moois dat we delen komen levens samen vanwege haat maar leren WIJ wat vergeving kan brengen.

Het moois dat we delen bestaat uit vier delen: Zij, Hij, Hij en Zij en Wij.

Langzaam maar met een spannende opbouw leren wij het personage Soumia kennen. Daar waar de schrijver Ish Ait Hamou naartoe werkt zal ik in deze recensie niet verklappen. Zelfs wanneer je nog onwetend bent grijpt het boek je al. Je voelt in iedere zin dat het een belangrijk verhaal is dat verteld moet worden. Een verhaal waarvan ik, als ik niet beter zou weten, elk woord geloof en voor waar aan zou willen nemen. Ondanks de eenzaamheid en het verdriet van de personages.

De reden dat dit voelbaar is, is omdat Ish Ait Hamou zijn eigen verdriet, pijn, ervaringen en vraagstukken verweven heeft met de personages. In een interview geeft hij aan dat de eerste zinnen van Het moois dat we delen vanuit woede zijn geschreven. Wanneer je dit boek hebt gelezen begrijp je waarom. Begrip is dan ook wat dit boek bij mij teweeg heeft gebracht. Een verhaal heeft altijd twee kanten, alleen staan we er zelden open voor. Ish Ait Hamou herinnert ons, mij, eraan dit te blijven doen. Wij mensen zijn tot veel in staat, kunnen veel dragen maar ook veel kapot maken.

De schrijfstijl van Ish Ait Hamou is simpel en de wijze van opbouw lijkt een populaire te zijn die je momenteel in meerdere romans terug ziet. Het deed mij erg denken aan Het Feest van Elisabeth Day, maar dan beter uitgevoerd. Wat ik erg knap vind is dat naast een “simpele” schrijfstijl er ook gekozen is voor toegankelijke personages. Voetbalsupporters, tienerjongens, de kruidenier op de hoek, een oude man en een gebrandmerkt meisje. De taal die ze spreken en hun manier van denken is herkenbaar en helder. Een boek voor iedereen. Het moois dat we delen is het eerste boek van 2020 dat ik heb gelezen en nu al moeilijk te overtreffen. Absoluut 5 hartjes waard.

Het moois dat we delen

Ish Ait Hamou

10 oktober 2019

ISBN 9789022336953
    Uitgever Manteau
    270 pagina's

Manteau

1  2  3  4  5

Soumia en Luc wonen in dezelfde buurt, maar kennen elkaar niet. Zij probeert wanhopig het verleden achter zich te laten. Hij leeft in en met het verleden. Wanneer ze elkaar bij toeval leren kennen, komen ze voor verscheurende keuzes te staan.