Recensie: Familiegeluk RECENSIE

Recensie: Familiegeluk - Barbara Sevenstern

Lisette leidt met haar vriend Mark een rustig bestaan in Den Haag. Wanneer haar moeder overlijdt, komt ze erachter dat zij een geheim met zich meedroeg. Lisette probeert te achterhalen wat dit geheim precies is, maar niemand lijkt haar meer te willen vertellen. Langzaam krijgt Lisette toch meer informatie over het verleden, maar dit zorgt wel voor spanningen binnen haar relatie en met haar ooms, want niemand zit er op te wachten dat zaken uit het verleden opgerakeld worden.

Als lezer word je meegenomen in de geschiedenis van de familie Sandvliet. Niet iedereen vindt het even makkelijk om over het verleden te praten, maar beetje bij beetje weet Lisette de geschiedenis van haar familie en moeder in te kleuren. Door de bekendmaking van kleine stukjes informatie, zit er psychologische spanning in het verhaal en wil je blijven lezen. Het verhaal is niet bloedstollend spannend, maar het is zeker meeslepend met lichte spanning.

Lisette is een herkenbaar en nieuwsgierig personage, waar je als lezer snel sympathie voor krijgt. Door haar omgeving wordt sterk afgeraden om in het verleden te duiken, maar desondanks gaat Lisette gewoon door met haar zoektocht. Dit getuigt van doorzettingsvermogen en eigengereidheid, wat haar als personage interessant maakt. Verder zijn de onderlinge familierelaties en -personages interessant, allen gaan op hun eigen manier om met moeilijke situaties.

Familiegeluk is het debuut van auteur Barbara Sevenstern. Het verhaal is geschreven in korte hoofdstukken, waardoor het boek vlot leest. Lisette en haar moeder komen om en om een aantal hoofdstukken aan het woord, waarbij ook de tijd wisselt, want het perspectief van Lisette speelt in 2014 en dat van Eline start in 1963. Hoofdverhaal is dat van Lisette dat in het heden speelt en waarbij af en toe teruggeblikt wordt in het verleden. Door de toevoeging van het verhaal uit 1963/1964 wordt ook duidelijk hoe moeder Eline de gebeurtenissen heeft ervaren en dit maakt het verhaal completer en boeiend om te lezen.

De psychologische thriller Familiegeluk is een interessant debuut van auteur Barbara Sevenstern. Niet alles is even spannend en verrassend, maar toch is het verhaal meeslepend en boeiend. Het boek is uitgebracht door uitgeverij De Crime Compagnie en past ook echt bij deze uitgeverij, waar ook bijvoorbeeld thrillers van Loes den Hollander en Linda Jansma door worden uitgegeven.

Familiegeluk

1  2  3  4  5

Samen met haar jeugdliefde leidt Lisette een rustig bestaan in Den Haag. Hier komt echter een abrupt einde aan als haar moeder overlijdt. Ze blijkt al jaren een groot geheim met zich mee te dragen. Met als enige aanwijzing een oud adresboekje gaat Lisette op zoek naar de waarheid. Stukje bij beetje ontrafelt ze de geheimen die haar familie liever verborgen had gehouden...