Patronen Doorbreken - Hannie van Genderen  RECENSIE

Recensie: Patronen Doorbreken - Hannie van Genderen

Patronen doorbreken door Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer is een echt psychologisch zelfhulp boek gebaseerd op de schematherapie. De drie auteurs zijn allen werkzaam als klinisch psycholoog of psychotherapeut en pogen met dit handzame boekje een gerichte zelfhulpaanpak te schrijven om negatieve gedachtenpatronen te doorbreken. Het boek bestaat uit oefeningen en vragenlijst, theorie en praktijk komen daarin samen.

Schematherapie is een complexere therapievorm, waarbij de patiënt met behulp van een therapeut goed gaat kijken naar de eigen gedragspatronen. Deze gedragspatronen zijn opgebouwd in een heel leven. Het is niet zo eenvoudig om zelfstandig onderzoek te doen naar de eigen schema’s, laat staan om zelfstandig aan de slag te gaan met het veranderen van deze automatische gedachten en gedragingen. In Patronen doorbreken doen Van Genderen, Jacob en Seebauer een goede poging om de lezer het inzicht te geven in dit eigen gedrag en vervolgens te motiveren aan de slag te gaan. De voorbeelden die worden gegeven zijn inspirerend, duidelijk en uitgebreid. In Patronen doorbreken is ook veel materiaal: naast vragenlijsten, die ook online beschikbaar zijn, is er veel ruimte voor praktijkoefeningen. Deze zijn goed begrijpelijk opgeschreven en daardoor ook zelfstandig toe te passen. De vraag is daarbij wel of het een lezer lukt om dit vol te houden met alleen een boek als stok achter de deur, patronen veranderen is niet gemakkelijk.

Patronen doorbreken door Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer is een goed omschreven, praktisch en motiverend zelfhulpboek dat aan de slag gaat met een lastig onderwerp. Aan de hand van technieken uit de schematherapie worden beklemmende gedrags- en gedachtenpatronen bekeken, in kaart gebracht en getracht te veranderen. De auteurs weten de informatie duidelijk over te brengen en goed motiverend op te schrijven waarom het voor de lezer nuttig kan zijn aan de slag te gaan met verandering. Tegelijkertijd is deze therapievorm met een reden aan de meer ervaren therapeut overgelaten: het is niet makkelijk om patronen te veranderen. Dit boek kan zeker als inspiratie dienen, maar of men echt zelfstandig patronen weet te veranderen is de vraag.

Patronen doorbreken

1  2  3  4  5

Maak je steeds weer dezelfde fouten in het leven, terwijl je je hebt voorgenomen om een volgende keer anders te reageren? Vertoont je gedrag hardnekkige patronen, die je zeer tegen je zin niet eenvoudig kunt doorbreken? In dat geval helpt schematherapie je verder.

Schematherapie leert je om de oorsprong van je gedragspatronen te doorgronden, hun invloed op je alledaagse leven te onderzoeken en jezelf zodanig te veranderen dat je je beter gaat voelen en beter voor jezelf kunt zorgen en opkomen.

Aan de hand van vele voorbeelden en online beschikbare invuloefeningen maakt Patronen doorbreken duidelijk hoe patronen van gedrag, gedachten en gevoelens zijn ontstaan en hoe je die kunt veranderen.

Hannie van Genderen is klinisch psycholoog en coördinator research, development & education bij de RIAGG Maastricht. Gitta Jacob en Laura Seebauer zijn beiden als psychotherapeut verbonden aan de universiteit van Freiburg, Duitsland.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn