Het boek van stof: Het geheime bondgenootschap - Philip Pullman RECENSIE

Recensie: Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap – Philip Pullman

Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap is het tweede deel in de Het boek van stof-trilogie en gaat verder op de gebeurtenissen van zowel Het boek van stof – La Belle Sauvage als De Noorderlicht-trilogie. In dit deel maken we kennis met de volwassen Lyra. Ze is ondertussen 20 jaar oud en is bezig met haar studie. Zij en haar daemon Pantalaimon zijn nog altijd gescheiden na de gebeurtenissen uit De Noorderlicht-trilogie. Lyra en Pan kunnen elkaar eigenlijk niet luchten of zien en na weer een heftige ruzie besluit Pan om te vertrekken. Lyra besluit om naar hem op zoek te gaan. Ze vertrekt naar het verre oosten waar een stad bestaat waar alleen daemonen wonen. Ze hoopt daar Pan te kunnen vinden…

Zoals gezegd is Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap niet alleen een vervolg op het eerste deel uit deze serie, maar ook een vervolg op De noorderlicht-trilogie. Het is van belang dat je al deze boeken gelezen hebt, voordat je aan dit deel begint. Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap grijpt namelijk vaak terug op gebeurtenissen uit het eerste deel en een aantal van de gebeurtenissen uit De noorderlicht-trilogie zijn een directe aanleiding voor gebeurtenissen in dit deel. Om dit boek dus volledig te begrijpen is het noodzakelijk om de andere delen gelezen te hebben.

Philip Pullman heeft een magistrale schrijfstijl. Hij weet woorden en zinnen zo te formuleren dat ze je betoveren en meenemen in het verhaal. Hij heeft zo’n eigen schrijfstijl dat je deze stijl ook meteen herkent. Hij trekt je vanaf de eerste bladzijde mee het verhaal in. Wat wel opvalt is dat dit deel een stuk langdradiger is dan de andere delen. Er gebeurt relatief weinig gedurende het hele verhaal, maar het boek heeft wel meer dan 600 pagina’s. Sommige gebeurtenissen voelen daardoor meer als opvulling in plaats van een onderdeel van het verhaal en dat is zonde. Hierdoor wordt het verhaal erg langzaam en moet de lezer zich er echt toe zetten om door te lezen, ondanks de mooie schrijfstijl van Philip Pullman. Als het boek 200 pagina’s minder was geweest, was het verhaal beter te behappen geweest.

Daarnaast kabbelt het verhaal eigenlijk continu voort. We lezen mee met verschillende perspectieven, waarvan die van Lyra, Malcolm Polstead (de hoofdpersoon uit het eerste Het boek van stof boek), Pantalaimon en Olivier Bonneville de belangrijkste zijn. Alle verhaallijnen kabbelen maar wat voort. Lyra trekt van plek naar plek en als lezer vraag je je af waar het verhaal nu eigenlijk naartoe gaat. Pas op de laatste 50 pagina’s wordt de overkoepelende verhaallijn duidelijker en heb je als lezer een idee wat het belang van dit boek is. Ook naar het einde toe wordt het verhaal nergens echt spannend en komt het boek tot een rustig eind. Het eind is erg open en dit boek is echt een opzet geweest naar het laatste deel in deze serie. Dat is jammer want er had meer ingezeten. Desalniettemin is het verhaal dat langzaam wordt onthuld zeker ontzettend interessant en doet de lezer verlangen naar het volgende deel.

Voor de fans van De Noorderlicht-trilogie is het ontzettend leuk om oude bekenden weer terug te zien! Niet alleen zien we hoe het Lyra en Pan nu vergaat, maar ook zien we waar onder andere Coram van Texel en Ma Costa nu zijn. Het is heerlijk om weer over deze karakters te lezen. Toch moeten de lezers er rekening mee houden dat Lyra niet hetzelfde meisjes als vroeger is en dat de gebeurtenissen haar hebben veranderd. Ook beschuldigd Pan haar ervan dat ze geen verbeeldingskracht meer heeft, iets waar ze vroeger juist om bekend stond. Hiermee lijkt Philip Pullman als het ware te laten zien hoe het is om op te groeien en te laten zien dat volwassenen niet meer over zoveel fantasie beschikken als toen ze nog kinderen waren. Dit is een interessant uitgangspunt en het is daarnaast fascinerend om over deze nieuwe Lyra te lezen. Immers heeft ze veel heftige gebeurtenissen al meegemaakt in haar jonge leven en is het niet meer dan logisch dat ze niet meer hetzelfde meisje als vroeger is.

Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap is een leuk deel voor de fans van De noorderlicht-trilogie. Echter voelde dit boek iets te veel als opvulling en werd er te weinig naar het echte verhaal toegewerkt. Desalniettemin ben ik nieuwsgierig geworden naar het laatste deel uit deze trilogie en laten we hopen dat Philip Pullman daar iets meer vaart in weet te stoppen. Voor nu krijgt Het boek van stof – Het geheime bondgenootschap van mij 3 hartjes.

Het boek van Stof, deel 2: Het geheime bondgenootschap

1  2  3  4  5

Twintig jaar zijn verstreken sinds de gebeurtenissen uit La Belle Sauvage, en bijna tien jaar nadat we Lyra en de liefde van haar jeugd, Will, achterlieten op een bankje in de botanische tuin in Oxford, aan het slot van de magistrale Noorderlicht-trilogie van Philip Pullman.
    In dit nieuwe, ongelooflijk spannende boek treffen we Lyra Zilvertong, voorheen Lyra Belacqua, weer. Ze is twintig en wordt gedwongen de relatie met haar daemon Pantalaimon te herzien op een manier die ze zich nooit had kunnen voorstellen. Malcolm, ooit een jongen op een boot met de missie Lyra als baby uit de overstroming te redden, is uitgegroeid tot een man met een sterk plichtsbesef. Hun wereld is tegelijkertijd vertrouwd en ongewoon, en ze moeten op reis, dwars door Europa en Azië, op zoek naar alles wat verloren is: een stad die beheerst wordt door daemonen, een geheim midden in de woestijn en het mysterie van het ongrijpbare Stof.
    Het geheime bondgenootschap is zowel een grootscheeps avontuur als een beschouwing van wat het betekent om mens te zijn, op te groeien en de wereld om ons heen te begrijpen: een waarachtig boek voor onze tijd.