Het verdronken land - Cyn Balog RECENSIE

Recensie: Het verdronken land - Cyn Balog

Het verdronken land is een young adultroman dat zich afspeelt op het eiland Getijden. Het eiland dreigt steeds verder onder de zee te verdwijnen, waardoor er hier maar weinig mensen wonen. Een van die bewoners is de eenzame Vina. Nadat de koning opeens ziek wordt, komt Vina terecht in het paleis. Hier komt ze al snel achter een geheim met grote gevolgen. Terwijl het eiland steeds verder verdwijnt, probeert Vina de mensen om wie ze geeft te redden. Maar lukt dit haar op tijd?

Het verdronken land heeft vanaf de eerste pagina je aandacht vast. Je krijgt meteen een introductie van het eiland Getijden en de manier van leven op dit eiland. Dit roept veel vragen op, waardoor je snel door wilt lezen. Schrijfster Cyn Balog geeft je mooie en duidelijke beschrijvingen van de omgeving en personen. Hierdoor is het makkelijk je in Vina in te leven.

Je leest vanuit het perspectief van Vina, waardoor je haar goed leert kennen. Vina is een sterk personage met veel verschillende kanten en ze maakt gedurende het verhaal een mooie ontwikkeling door. Samen met Vina leer je steeds meer over de wereld waarin ze leeft, maar je leert dankzij haar ook de andere personages beter kennen. Doordat Vina zo'n duidelijke ontwikkeling doormaakt, merk je wel dat de andere personages wat langzamer ontwikkelen. Dit is soms frustrerend en het zorgt ervoor de je niet zo'n sterke band hebt met de overige personages. Wanneer deze personages dan net leuker en interessanter beginnen te worden, is het verhaal afgelopen. Hopelijk komt er snel een tweede deel, want nadat je dit boek uit hebt wil je nog zo veel meer weten deze wereld en alle personages.

Het verdronken land bevat alles wat je nodig hebt in een boek. Zo creëert Cyn Balog een indrukwekkende en angstaanjagende wereld. De personages zijn herkenbaar en veelzijdig en thema's als vriendschap, liefde en overleven spelen belangrijke rollen. Er gebeurt veel in een korte tijd, waardoor het verdronken land je niet snel zal gaan vervelen. Je moet wel goed opletten om het allemaal bij te blijven houden, want er gebeurt soms wat veel tegelijk.

Al met al is Het verdronken land een spannend en bijzonder boek. Het verhaal, de omgeving en de personages zijn interessant en goed bedacht. Hoofdpersonage Vina is sterk en verrassend, maar de andere personages hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden. Door de ontzettend boeiende en unieke wereld is het boek wel zeker een aanrader.

Het verdronken land

1  2  3  4  5

Vina is een van de weinige overgebleven tieners op het eiland Getijden. Door haar mismaakte lichaam en missende hand wordt ze er continu aan herinnerd dat er in een wereld waar droog land langzaamaan verdwijnt geen plek voor haar is. Het enige lichtpuntje in haar harde bestaan is Tiam, een sterke en handige jongen. Liefde speelt echter geen rol op Getijden. Alles staat in het teken van overleven.
    Haar leven verandert als de koning op een dag ziek wordt en geen mannelijke nakomeling achterlaat. Vina wordt tot haar verrassing in het paleis ontboden en mag plotseling met prinses Ster een vriendschap aanknopen. Al snel ontdekt ze dat de stervende koning een geheim heeft dat hun wereld voorgoed zou kunnen veranderen. Kan Vina de mensen van wie ze houdt redden voor haar eiland door de zee wordt verzwolgen?