Perfecte resten - Helen Fields RECENSIE

Recensie: Perfecte resten – Helen Fields

Perfecte resten is het eerste deel in een nieuwe thriller-serie rondom inspecteurs Luc Callanach en Ava Turner. In dit eerste deel is Luc Callanach van de Franse Interpol overgeplaatst naar de politie in Schotland. Hier krijgt hij meteen te maken met een nieuwe gruwelijke zaak. Er wordt een lichaam gevonden van een vrouw. Haar lichaam is dusdanig verbrand en verminkt dat er bijna niks van over is. Callanach doet er alles aan om de zaak op te lossen en krijgt daarbij hulp van Ava Turner.

Als je houdt van thrillers, dan is het boek Perfecte resten echt een must-read! Dit is een van de betere thrillers die ik de afgelopen tijd gelezen heb. Ten eerste heeft auteur Helen Fields een hele fijne schrijfstijl. Ze weet alles goed te omschrijven, waardoor je je er echt een beeld bij kan vormen. Als lezer zijnde moet je wel een sterke maag hebben voor dit boek, want ze weet elke gruwelijke gebeurtenis tot in de details te omschrijven. Zo lezen we onder andere mee met de moordenaar die de tanden van zijn slachtoffers eruit trekt terwijl ze nog bij bewustzijn zijn. Als lezer krimp je haast in elkaar omdat je die pijn zelf bijna kan voelen. Dit is heel knap gedaan door de auteur.

Vanaf het begin af aan weet de lezer al wie de moordenaar is. Sterker nog, we lezen heel vaak met hem mee. Bij een andere thriller had dit ervoor kunnen zorgen dat een deel van de spanning wegvalt, maar dat is absoluut niet het geval bij Perfecte resten. Als lezer weet je meer dan Callanach en Ava, maar dat is absoluut niet vervelend, sterker nog het zorgt er juist voor dat je op het puntje van je stoel terechtkomt! Je wilt namelijk weten of en hoe de inspecteurs erachter zullen komen wie de dader is. Daarnaast weet de auteur toch nog een aantal twists in het boek te verwerken, waardoor het voor de lezer zeker niet helemaal voorspelbaar wordt.

Wat een ander groot pluspunt is, is dat Helen Fields ook het privéleven van Callanach belicht. Omdat hij van Interpol in Frankrijk verhuisd is naar Schotland heeft hij eigenlijk geen vrienden. We zien hoe hij hiermee omgaat en we leren dat hij PTSS heeft door iets wat er in Frankrijk is voorgevallen. Als lezer kom je zo langzaamaan steeds meer over hem te weten. Hierdoor ga je echt met hem meeleven, en blijft hij geen tweedimensionaal karakter. Dit geeft een extra laag aan het boek en het zorgt ervoor dat je echt betrokken raakt in het verhaal.

Al met al is Perfecte resten een fantastische thriller van Helen Fields. Het is verfrissend dat deze auteur niet bang is om de gruwelijke details tot in de puntjes te beschrijven en dat we een groot deel van het boek meelezen met de moordenaar. Daarnaast is het interessant dat ze veel aandacht besteed aan het privéleven van Callanach. Perfecte resten is een aanrader voor alle thrillerliefhebbers!

Perfecte resten

1  2  3  4  5

Perfecte resten van Helen Fields is het eerste deel van deze veelbesproken Schotse thrillerserie over inspecteurs Ava Turner en Luc Callanach.

Op een afgelegen plek in de Schotse Hooglanden staat een lichaam in lichterlaaie. Al wat achterblijft om het slachtoffer te kunnen identificeren zijn tanden en een reepje stof. Tegelijkertijd schreeuwt een vrouw om hulp in een afgesloten kamer ergens in Edinburgh. Het is Luc Callanachs eerste werkdag bij de Schotse politie en hij krijgt direct een moordonderzoek toegewezen. Net vertrokken bij Interpol wil hij zich graag bewijzen bij zijn nieuwe team en directe collega Ava Turner. De moordenaar is een geduchte tegenstander die vakkundig zijn sporen weet uit te wissen. Het duurt niet lang tot er nog een vrouw wordt ontvoerd; Callanach begint een race tegen de klok om het slachtoffer te vinden voordat het te laat is. Maar het daadwerkelijke lot van de ontvoerde vrouwen is gruwelijker dan Luc ooit had kunnen vermoeden…