Meneer Beer - Maria Farrer RECENSIE

Recensie: Meneer Beer - Maria Farrer

Soms heb je gewoon een ijsbeer nodig... Wanneer Arthur van huis weg wil lopen omdat hij helemaal klaar is met zijn autistische broertje Siem, komt hij bij de voordeur langs een ijsbeer. Hij besluit toch maar weer terug naar huis te gaan, maar dan gaat even later de bel. Op de stoep staat de ijsbeer met een koffertje met daarop zijn naam: Meneer Beer. Al snel leert Arthur meneer Beer beter kennen en worden ze beste vrienden.

Dit boek is een boek wat je ook als volwassene nog lang bij kan blijven, door het bijzondere en grappige verhaal. Maria Farrer heeft een prachtig en ontzettend bijzonder verhaal geschreven over familie en vriendschap. Het broertje van Arthur, Siem, is autistisch. Dit vindt Arthur af en toe best lastig, van meneer Beer leert Arthur steeds beter met zijn broertje omgaan. Maria Farrer heeft een makkelijke schrijfstijl, ze gebruikt niet veel moeilijke woorden en schrijft veel in korte zinnen. Dit maakt dan ook dat het boek fijn wegleest.

Meneer Beer is een boek wat je echt van begin tot eind kunt lezen. Het boek begint meteen met vijf redenen waarom meneer Beer de beste vriend is die je je maar kunt wensen. Dit maakt je meteen erg nieuwsgierig naar meneer Beer! Wie is hij, hoe en waarom zijn hij en Arthur beste vrienden geworden? Achterin het boek vind je informatie over de schrijver en illustrator. Helemaal achterin het boek staan nog een aantal leuke weetjes over ijsberen!

De vormgeving van het boek is daarnaast ook nog eens erg mooi! Het boek staat ook vol leuke tekeningen en ook staat de tekst soms in verschillende lettertypes en –groottes geschreven, wat het lezen erg leuk maakt! De afbeeldingen in het boek zijn niet in kleur, maar zeker niet minder mooi. Op bijna elke bladzijde is wel een afbeelding te vinden: de een groter dan de ander, maar allemaal even leuk om naar te kijken!

Een ontzettend leuk boek voor leerlingen in de midden- en bovenbouw van de bassischool. Dit boek kan zeker ook goed worden voorgelezen in de klas, want het kan voor heel wat mooie gesprekken zorgen! Ook is dit boek zeker een aanrader voor broertjes of zusjes van een kind met autisme: Arthur laat namelijk zien dat het ook ontzettend leuk kan zijn om een autistisch broertje te hebben!

Recensie: Meneer Beer - Maria Farrer

Meneer Beer

1  2  3  4  5

Soms heb je gewoon een ijsbeer nodig…

Arthur schrikt als er op een dag een ijsbeer voor zijn deur staat. Het dier heeft een koffertje bij zich met zijn naam erop: MENEER BEER.

Meneer Beer kan alleen grommen, eet emmers vis en is behoorlijk stuntelig, maar al gauw wordt hij Arthurs beste maatje. En daar is Arthur blij mee, want zijn autistische broertje Liam krijgt meestal alle aandacht.

Met de hulp van Meneer Beer leert Arthur inzien dat het heel leuk is om een broertje als Liam te hebben. Maar of zijn nieuwe vriend ook een goede mascotte is voor Arthurs voetbalteam, is nog maar de vraag…