Het meer van de maan - John August RECENSIE

Recensie: Het meer van de maan - John August

De zomer staat voor de deur en het belooft een spannende tijd te worden. Arlo Finch en de blauwe patrouille gaan op kamp met de Rangers op een kampterrein dat meerdere verrassingen in petto heeft. Het begint met de toevoeging van een nieuw lid aan de patrouille en het wegvallen van hun groepsleider waardoor de verhoudingen onder druk komen te staan. Daarnaast is er nog het mysterie rond enkele dubbelgangers, zwerven er geesten over het terrein en gaan er geruchten over een monster in het meer.

Het meer van de maan is het tweede deel over Arlo Finch, een jongen die onverwacht naar Pine Mountain moest verhuizen en een bijzondere band blijkt te hebben met een wereld die naast de onze bestaat. In het eerste deel, De Vuurvallei, ontdekte Arlo reeds een aantal geheimen, leerde hij dat hij een doelwit vormt en maakte hij nieuwe vrienden. Met Wu en Indra beleeft hij nu een nieuw avontuur. Auteur John August weet in ieder geval hoe een goed verhaal in elkaar zit. Hij werkte eerder onder andere aan de scenario's voor Big Fish, Charlie's Angels en Aladdin. Hij heeft de reeks rond Arlo Finch gepland als een trilogie waarvan het laatste boek later dit jaar zal verschijnen.

Dit tweede deel is in ieder geval even boeiend als het eerste. Het meer van de maan bouwt verder op de belevenissen uit De Vuurvallei en speelt met een aantal buitengewone gebeurtenissen. De Rangers van Pine Mountain weten dingen die de volwassenen uit hun omgeving lijken te ontgaan. Ze werpen barrières op om zich te beschermen tegen schimmige aanvallers en gebruiken donderklappen en kniplichten. Dit keer is de plot wel wat complexer en vraagt het de nodige inspanning van de lezer (10+) om alles te doorgronden. Het gaat immers niet alleen over de Lange Wouden, maar er wordt in de tijd gereisd en niet iedereen is wie hij lijkt te zijn. Dat kan verwarrend werken, toch wordt op het einde alles netjes in elkaar gepast en vormt het een zinnig geheel.

De personages die John August gecreëerd heeft zijn onderhoudend en goed uitgewerkt. De verschillen tussen de vrienden zijn duidelijk. Indra heeft graag alles onder controle, terwijl Wu wat losser en meegaander is. Arlo lijkt degene te zijn die ze met elkaar verbindt en wanneer de twee het even wat minder met elkaar kunnen vinden, weegt dat zwaar op hem. Dat het trio een beetje uit elkaar dreigt te vallen is zo nu en dan wat frustrerend, maar niet onoverkomelijk. Arlo zelf is nieuwsgierig en inventief, zeker waar het zijn connectie met de Lange Wouden betreft. Hij ontdekt in Het meer van de maan meer over zijn band met dit vreemde oord en doet verrassende ontdekkingen over zijn eigen familiegeschiedenis.

De auteur hanteert een vlotte stijl die vooral aangenaam leest vanwege het hoge tempo dat wordt aangehouden en de duidelijke beschrijvingen. De omgeving, een klein dorp in Colorado en het kampeerterrein, brengt het verhaal tot leven. Het is een fijne setting voor een avontuur dat veel banden heeft met de natuur. Het is ook een omgeving die John August zelf goed kent, de schrijver groeide er immers op en baseerde de boeken deels op zijn eigen scoutsavonturen.

Het meer van de maan is volgens zijn website geschikt voor fans van Harry Potter en Percy Jackson. De magie is van een heel andere soort, maar de gebeurtenissen zullen zeker de fantasie prikkelen en aanzetten tot doorlezen. Arlo Finch is een jonge held in wording die zeker het volgen waard is. Het valt nu al te hopen dat deze trilogie een staartje zal krijgen, want met nog maar één boek te gaan hierna valt alvast geen genoegen te nemen.

Arlo Finch - Arlo Finch 2 - Het Meer van de Maan

1  2  3  4  5

In dit tweede deel gaan Arlo en de Rangers op zoek naar een eeuwenoud monster dat zich in het Meer van de Maan verschuilt. Ook vinden ze sporen van de lang geleden verdwenen Gele Patrouille...

Neem een duik in Het Meer van de Maan, John Augusts vervolg op De Vuurvallei in de superspannende Arlo Finch-serie.

Voor Arlo Finch en de Rangers van Pine Mountain is zomerkamp meer dan alleen maar kanoën en kamperen. Het is dé kans om onderzoek te doen naar een eeuwenoud monster dat zich in het Meer van de Maan verscholen houdt. Maar al voor ze beginnen aan hun zoektocht naar het monster stuiten Arlo en zijn beste vrienden Indra en Wu op iets anders: ze vinden sporen die verband lijken te houden met de verdwenen Gele Patrouille. Terwijl ze verder speuren, doet Arlo een schokkende ontdekking over zijn familie…

"Een betoverend avontuur vol magie, monsters en vreemde wezens.' Coolesuggesties.nl