De Waterdanser - Ta-Nehisi Coates RECENSIE

Recensie: De Waterdanser - Ta-Nehisi Coates

Hiram Walker, een jongen die geboren is als slaaf, verdrinkt bijna tijdens een ongeluk in de rivier. Een mysterieuze kracht weet hem te redden, een gebeurtenis die Hirams rebellie aanwakkert. Vastbesloten te ontsnappen van de tabaksplantage, begint hij aan een onverwachte reis door gevaarlijke gebieden. Als hij wil terugkeren naar de plantage om zijn familie te bevrijden, raakt hij verwikkeld in een oorlog tussen slaven en hun meesters en moet hij zijn grootste verlies onder ogen zien..

De Waterdanser is een meeslepende, ontroerende roman over de tijd van de slavernij. Tot in details vertelt Ta-Nehisi Coates een verhaal over de geschiedenis, gewikkeld in een modern en magisch jasje. Waar veel historische romans al snel langdradig neigen te worden, zet Ta-Nehihi Coates een prachtig en waanzinnig verhaal neer, een verhaal dat geen seconde saai dreigt te worden en waar je als lezer vanaf pagina één meteen ingezogen wordt. De Waterdanser aan de kant leggen als je eenmaal bent begonnen met lezen, is een uitdaging op zich.

De schrijfstijl van Ta-Nehisi Coates is zeer prettig te noemen. Hoewel er geregeld woorden voorkomen in de tekst die je niet dagelijks hoort of gebruikt, leest het boek toch lekker vlot en wordt de betekenis van deze woorden vanzelf duidelijk uit het vervolg van de tekst. Voor je het weet, ben je pagina 200 al voorbij en is het einde in zicht. En dat terwijl je niets liever wilt dan dat dat einde nooit gaat komen. Als lezer wil je meer te weten komen, meer over de personages, meer over de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en last but not least; meer over deze brute, maar op zijn eigen manier ook prachtige geschiedenis.

De Waterdanser grijpt de lezer op verschillende momenten naar de keel. Ondanks dat spanning geen must is voor een roman, is de spanning in De Waterdanser ook zeker niet misplaatst. Als lezer kun je haast niet anders dan verder lezen om erachter te komen hoe het de personages verder vergaat. De tint van magie aan De Waterdanser zet een bepaalde toon, waardoor het geen verhaal is zoals zovele anderen. Het maakt De Waterdanser uniek, bijzonder en ook wel een beetje surrealistisch, waardoor dit moeilijke en zware onderwerp vanzelf lichter wordt.

Een fantastisch, maar droevig verhaal dat doordringt tot in het diepst van je lezershart. De slavernij is op zichzelf al een bijzonder triest moment uit de geschiedenis, maar de manier waarop Ta-Nehisi Coates schrijft over deze periode, zorgt voor een brok in je keel. Misschien ook wel omdat De Waterdanser geschreven is vanuit de ik-vorm. Een schrijfwijze waarin je als lezer toch al sneller met de hoofdpersonage mee kunt leven en gebeurtenissen de lezer meer raken.

Alleen maar lof voor Ta-Nehisi Coates, voor dit prachtige staaltje vertelkunst. Daar komt bovendien nog bij dat De Waterdanser het debuut was voor Ta-Nehisi Coates. Dit smaakt naar meer. Laat het volgende boek van Coates' hand maar snel volgen. Een aanrader! En niet alleen voor zij die van geschiedenis houden.

De waterdanser

1  2  3  4  5

Een krachtig, meeslepend verhaal van een jongen over de ontworsteling aan het slavenbestaan

Hiram Walker werd geboren als slaaf. Hij verloor zijn moeder en alle herinneringen aan haar toen hij nog een kind was, maar hij heeft ook een gave meegekregen. Wanneer Hiram bijna verdrinkt tijdens een ongeluk in de rivier, wordt hij gered door een mysterieuze kracht, die hem optilt en weer aan land zet. Deze vreemde ervaring wakkert Hirams rebellie aan. Aangespoord door zijn zelfgekozen familie op de plantage is hij vastbesloten te ontsnappen.

Een onverwachte reis vangt aan, die Hiram van de tabaksplantages in Virginia naar wanhopige guerrillacellen in de jungle voert, van het diepe Zuiden tot de gevaarlijke utopische bewegingen in het Noorden. Terwijl hij verwikkeld raakt in de oorlog tussen slaven en slavenhouders, wil hij enkel terugkeren naar de plantage om zijn familie te bevrijden. Maar om dat te bereiken moet hij eerst het verhaal van zijn grootste verlies reconstrueren.

De waterdanser is een moedig verhaal vol magie, avontuur en rechtvaardigheidsgevoel.