De Wrede Prins - Holly Black RECENSIE

Recensie: De Wrede Prins - Holly Black

Het boek De Wrede Prins verscheen al even geleden in het Engels, maar uitgeverij Boekerij maakt van de Nederlandse uitgave een editie die je maar al te graag in je kast wil hebben. Een verborgen stofomslag, prachtige tekeningen in het boek en goud gekleurde pagina's. Maar hoe zit het met de inhoud van Holly Black's boek?

Jude was nog maar een kind toen ze, samen met haar tweelingzus, ontvoerd werd naar Elfhame. Nu als jonge vrouw moet ze dagelijks omgaan met discriminatie omdat ze een mens is en geen Fae. Maar Een van de grootste pestkoppen waar ze dagelijks tegen strijdt is de jonge prins Cardan. Maar Jude laat zich niet kennen, wat haar ook regelmatig in de problemen brengt. Ze probeert haar eigen weg te vinden tussen de Fae, wat haar uiteindelijk redelijk lukt. Totdat een onvoorziene gebeurtenis haar hele wereld op haar kop zet...

Jude is een fijn, herkenbaar en sterk personage, die erg toegankelijk is voor haar lezers. Elke dag gaat ze om met de pesterijen door een flinke dosis moed en kracht. Hierdoor komt ze ook regelmatig in de problemen en krijgt ze te maken met Fae-aspecten die voor een mens niet zo heel prettig zijn. Het mooie in De Wrede Prins, is dat Holly Black vooral Jude een sterke persoonlijke ontwikkeling laat doormaken. Jude leert haar zwakheden als mens om te zetten in een kracht. Zo kan zij moeiteloos leugens vertellen, terwijl de Fae hier veel moeite mee hebben. Naast Jude biedt Holly Black ons ook diverse andere kleurrijke personages aan. Er zijn hier ook een aantal die juist gevoelens van antipathie oproepen, zoals de jonge prins Cardan. De relaties die zich tussen deze verschillende personages ontwikkelen zijn intrigerend, bijvoorbeeld tussen Jude en wezens zoals De Bom en De Kakkerlak. Juist een gemeenschappelijk doel kunnen verschillende wezens met elkaar verbinden. Wel is de band tussen Jude en Cardan niet overal even geloofwaardig neergezet. Er mist hierbij een bepaalde inleiding. Natuurlijk liggen haat en liefde dicht tegen elkaar aan.  Maar voor het gevoel komen bepaalde gevoelens tussen deze twee personages uit de lucht vallen.

Alhoewel De Wrede Prins een verhaal boordevol magie is, wordt er door Holly Black ook actuele thema's aangestipt. Denk hierbij aan politieke intrige, maar ook discriminatie en het vinden van je eigen weg binnen een vreemde wereld. Dit maakt dat het boek herkenbaar is voor mensen die dit aan den lijve hebben ondervonden. Ook bevat De Wrede Prins diverse onverwachte plotwendingen, die de lezer steeds op een ander spoor zet. Dit zorgt dat het verhaal verrassend en interessant blijft. Het einde van De Wrede Prins is duidelijk een cliffhanger. Het schept nieuwsgierigheid naar hoe het verhaal verder zal verlopen. Uitgeverij Boekerij geeft aan de volgende twee delen van de Elfhame trilogie in 2021 in een soortgelijke uitgave te publiceren.

De Wrede Prins van Holly Black levert ons een magisch verhaal op vol politieke intrige, discriminatie en intrigerende personages en onverwachte plotwendingen. Wel blijft de lezer achter met het gevoel dat de gevoelens tussen Jude en Cardan beter uitgewerkt had kunnen worden, om de lezer hiervan te overtuigen.

Recensie: De Wrede Prins - Holly Black

Elfhame 1 - De wrede prins

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Natuurlijk wil ik zijn zoals zij. Ze zijn prachtig, als zwaarden gesmeed in een hemels vuur. Cardan is nog mooier dan de rest. Hem haat ik het allermeest. Ik haat hem zo erg dat soms, als ik naar hem kijk, ik nauwelijks kan ademhalen.

Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.

Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…