Eerlijk duurt het langst - Karen M. McManus RECENSIE

Recensie: Eerlijk duurt het langst – Karen McManus

Een van ons liegt was een geweldige Young Adult thriller uit 2017. Nu is eindelijk het vervolg hierop verschenen, genaamd Eerlijk duurt het langst. Maar is dit deel net zo goed als zijn voorganger?

In Eerlijk duurt het langst ontmoeten we Maeve, het zusje van Bronwyn, Knox en Phoebe. Wanneer er op school vreemde berichtjes worden gestuurd dat er een Truth or Dare spel aan zit te komen nemen Maeve, Phoebe en Knox het in eerste instantie niet serieus. Ze denken dat het een copycat van Simon Kelleher is. Maar wanneer het spel gestart wordt, blijkt de maker ervan meer dan serieus te zijn. Het loopt zo uit de hand dat er zelfs een dode valt…

Het boek begint meteen met een interview met een leerling van Bayview High waarnaar er gevraagd wordt naar de dood van een schoolgenoot. Karen M. McManus weet zo ervoor te zorgen dat je meteen in het verhaal zit! Het boek is verder geschreven vanuit drie perspectieven, namelijk Maeve, Knox en Phoebe. Dit zorgt ervoor dat het verhaal continu boeiend blijft. De auteur heeft ervoor weten te zorgen dat elk karakter interessant is om over mee te lezen en dat je met elk karakter mee gaat leven. Sommige hoofdstukken eindigen ook nog eens met een cliffhanger, waardoor het bijna onmogelijk is om het boek weg te leggen!

Het is wel belangrijk dat je voor Eerlijk duurt het langst, Een van ons liegt hebt gelezen. De gebeurtenissen uit het eerste deel zijn namelijk een aanleiding voor de gebeurtenissen in dit tweede boek en er wordt vaak teruggegrepen naar het eerste deel. Daarnaast spelen de vorige hoofdrolspelers ook een rol in dit deel. Zo zien we hoe het nu met Cooper, Addy, Bronwyn en Nate gaat. Met name hebben Bronwyn en Nate nog een grote rol in Eerlijk duurt het langst.

Karen M. McManus heeft een heerlijke schrijfstijl waardoor je echt door het boek heen vliegt. Zo is het verhaal niet langdradig, maar weet ze wel genoeg details in het boek te stoppen om ervoor te zorgen dat elk karakter tot leven komt. Daarnaast heeft de auteur ook nog eens veel humor. Zo weet ze af en toe een zin in het verhaal toe te voegen die je hardop laat lachen, zoals de volgende: “Er volgt een hele serie berichtjes van – het zal ook eens niet zo zijn – mijn zussen. Ik heb er vier, ze zijn allemaal ouder dan ik en al onze namen beginnen met een K: Kiersten, Katie, Kelsey en Kara. We zijn net de Kardashians, maar dan zonder geld.”

In het begin lijkt Eerlijk duurt het langst op boeken als Pretty Little Liars en Truth or Dance. Maar naarmate het boek vordert neemt het boek (gelukkig) een andere wending aan. Hierdoor blijft het boek spannend en uniek. Daarnaast weet Karen M. McManus het boek met een klapper van een plottwist te laten eindigen. Ze bouwt de spanning steeds verder op. De laatste 20 pagina’s zit je op het puntje van je stoel en vlieg je echt door het boek heen. Wanneer je bij de laatste paar pagina’s bent beland weet de auteur er nog een plottwist in te gooien die je met verbazing achterlaat.

Eerlijk duurt het langst is een geweldige opvolger van Een van ons liegt en is minstens zo leuk als zijn voorganger! Het verhaal zit ontzettend goed in elkaar, de personages zijn geweldig en Karen M. McManus heeft een heerlijke schrijfstijl. Het boek eindigt vrij abrupt en ondanks dat de meeste verhaallijnen afgesloten zijn zou er zomaar eens een derde deel kunnen komen. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden om nog een keer terug te keren naar Bayview High!

Eerlijk duurt het langst

1  2  3  4  5

Terug naar Bayview High met succesauteur Karen McManus

Mis jij About That ook zo? Ik wel. Laten we een nieuw spel spelen. Stuur mij je keuze: Truth or Dare.

Eerlijk duurt het langst neemt de lezer mee terug naar Bayview High, een jaar na de dood van Simon Kelleher, de oprichter van de roddelapp About That. Tot nu toe heeft niemand de honger naar roddels zo goed kunnen stillen als hij dat kon, maar dat verandert wanneer iemand op school begint met een spelletje Truth or Dare. De leerlingen ontvangen een bericht van een anonieme afzender, en ze moéten kiezen. Als je kiest voor de waarheid wordt je diepste geheim onthuld; een opdracht kan gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn. Simon mag dan gestorven zijn, iemand houdt zijn naam in ere – en gaat daarvoor over lijken.

In Eerlijk duurt het langst komen fans van Een van ons liegt erachter hoe het nu met de Vier van Bayview gaat en ontmoeten ze nieuwe personages die ervoor zullen zorgen dat ze het boek niet meer kunnen wegleggen.