Bloed spuwen naar de hematoloog - Herman Brusselmans RECENSIE

Recensie: Bloed spuwen naar de hematoloog - Herman Brusselmans

In Bloed spuwen naar de hematoloog beschrijft Herman Brusselmans de dynamiek tussen verschillen mensen onderling en in groter verband. De psychologische roman zoomt in op het leven van verschillende personages in het boek maar neemt daarbij tevens het leven van de auteur zelf, en zijn jongere vriendin, zelf mee. De draak wordt op regelmatige basis gestoken met hedendaagse illusies, herkenbare situaties en omgangsvormen.

Voor wie Bloed spuwen naar de hematoloog het eerste boek van Brusselmans is zal vermoedelijk in eerste instantie met opengevallen mond lezen. Brusselmans staat bekend om zijn rijke vocabulaire en schuwt niet om grof uit de hoek te komen. Dit kan afschrikken en menig lezer kan hierdoor het boek dichtklappen en niet vaker voor deze auteur kiezen. Lezers die een roman, in de meest vrolijke en liefdevolle zin van het woord, verwachten zijn inderdaad niet aan het juiste adres bij Brusselmans.

Lezers die echter de eerste afschrikkende passages achter zich laten gaan wellicht de literaire hoogstandjes waarderen. Herman Brusselmans is een ware woordkunstenaar en in Bloed spuwen naar de hematoloog wordt dit nogmaals duidelijk. Lange zinnen, jargon en ingewikkelde dialogen wisselen elkaar af. Doordat Brusselmans ervoor kiest meerdere verhaallijnen door elkaar te laten lopen is het voor de lezer soms lastig te volgen. Concentratie is dan ook een vereiste.

Wat Herman Brusselmans mooi doet is het inzoomen op de karakters. Van alle personages in het verhaal, inclusief hemzelf, beschrijft Brusselmans de gedachten, gevoelens en gebeurtenissen. Doordat onderlinge verhoudingen gedetailleerd uitgediept worden, worden gebeurtenissen logischer. Soms zal door de lezer vol verbazing gekeken worden naar datgene wat zich afspeelt in de toch al niet alledaagse gezinnen uit het verhaal.

Het identificeren is, ondanks de vele informatie die gegeven wordt, voor de gemiddelde lezer overigens niet zo makkelijk. Dit heeft alles te maken met de soms ietwat onrealistische verhaallijnen.

Bloed spuwen naar de hematoloog is geen doorsnee roman. Eigenzinnige types, ietwat vreemde verhaallijnen en heftige beeldspraken zijn aan de orde van de dag. Direct duidelijk is dat Herman Brusselmans een ware woordkunstenaar is en literair enorm sterk is. Van zoetsappigheden is echter geen sprake, menig roman-liefhebber zal dat missen. Interessant voor de afwisseling maar wellicht niet de eerste keuze voor Chicklit-liefhebbers.

Bloed spuwen naar de hematoloog

1  2  3  4  5

Bloed spuwen naar de hematoloog is een psychologische roman, waarin de karakters tot in de diepste kern van hun ziel ontleed worden, en wel op zo'n manier dat ze niet kunnen ontsnappen aan de intelligentie en de opmerkingsgave van de lezers. Het boek speelt zich af zowel op het platteland als in de stad, zowel op een boerenerf als in een ziekenhuis, zowel op het terrein van de autochtonen als op dat van een allochtoon, die we kunnen beschouwen als een van de belangrijkste personages, die z'n mannetje staat in een bepaalde groep van andere mensen, die we tenslotte met z'n allen toch zijn, en zo niet, dan kunnen we beschouwd worden als solipsisten, zoals de auteur Herman Brusselmans er een is, net zo goed in het echte leven als in z'n fictie.
    Bloed spuwen naar de hematoloog is een uitzonderlijke roman, die de horten en stoten niet schuwt, en evenmin de kijk op de werkelijkheid in verschillende facetten. Bovendien komt er een aantal leuke dieren in voor. Het zou niemand, ook de lezers niet, moeten verbazen dat dit meesterwerk op z'n minst de vijfde à derde plaats in verschillende top tienen bereikt.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn