Krijger van de Altaii - Robert Jordan RECENSIE

Recensie: Krijger van de Altaii - Robert Jordan

Krijger van de Altaii geschreven door Robert Jordan vertelt het verhaal van Wulfgar, krijger van het Altaiivolk. Gedwongen door een tekort aan water in de waterputten, moet hij een oplossing zien te vinden voor dit probleem. Wie is hier verantwoordelijk voor, waarom worden de waterputten vernietigd en hoe kan Wulfgar dit oplossen voor een betere toekomst voor zijn volk? Samen met De Wijze Zusters en zijn Altaii-mensen zal hij een zware strijd moeten leveren tegen de tweeling-koninginnen, krijgsheren, profeten en magie.

Als je het boek Krijger van de Altaii opent, wordt je aan de binnenkant van de omslag verwelkomt met een kaart van 'Sneeuwland'. Deze kaart geeft je als lezer meteen het gevoel dat je een nieuwe, onbekende wereld in zult stappen. Tijdens het lezen van het verhaal wil je het in de geschiedenis van onze wereld kunnen plaatsen. Wellicht past het in de tijd van de Middeleeuwen, maar je krijgt ook hints dat het zich kan afspelen in de tijd van jagers en verzamelaars in de prehistorie. Al deze twijfels maken deze wereld die beschreven wordt in het boek nog mystieker. Het verhaal speelt zich af op de 'Vlakte'. Dit lijkt een zanderige plek te zijn, met ravijnen, heuvels en diepe dalen die uitmonden in een zee en met op sommige plekken bossen die ver van elkaar af liggen.

In Krijger van de Altaii lees je het verhaal vanuit de hoofdpersoon, Wulfgar. Wulfgar is de zoon van koning Bohemund van de Altaii. Als lezer leer je de verschillende mannen uit het leger van Altaii kennen die naast Wulfgar staan: de Altaiilansen. Ook slaven, 'Dolers' en namen van verschillende volkeren, zoals Renners, Morassa en Lantanen komen al snel in het begin van het boek voorbij. Dit zorgt voor verwarring bij de lezer en dit maakt het moeilijk om het verhaal te volgen. Eenmaal verder in het verhaal leer je de namen en termen goed kennen en spreekt het voor zich. Het verhaal is vanuit de ik-persoon geschreven, waardoor je als lezer midden in de gebeurtenissen staat. Je maakt verschrikkingen mee van dichtbij en je kunt je ook makkelijk verplaatsen in Wulfgar, alsof je alles zelf ondergaat. De schrijfstijl van de Robert Jordan is in dit boek erg vlot, waardoor de besproken tijd in het boek snel verloopt.

Het verhaal zit vol met geweld en de dood die blijft achtervolgen. Thema's als magie en oorlog passeren de revue. Verschillende volkeren nemen het in het verhaal tegen elkaar op. De magie van De Wijze Zusters, vrouwen die magie gebruiken door middel van bezweringen en rituelen, beschermt en ondersteunt de krachten van de krijgers. Daarom zijn zij van onschatbare waarde voor de krijgers op het slagveld. Er liggen diepere boodschappen verborgen in de gebeurtenissen die worden beschreven. Zo wordt er een nieuwe kijk gegeven op wat eer, trots en moed inhoudt. Dit geeft je als lezer inzichten die je doen nadenken. Deze principes van de Altaii voeren de boventoon en bepalen ook de loop van het verhaal.

Kortom is Krijger van de Altaii een boek vol duisternis en dood: magie en oorlog. Het is een gruwelijk verhaal vol verrassingen met een onvoorspelbaar einde.

Krijger van de Altaii

1  2  3  4  5

Krijger van de Altaii is een losstaand verhaal van fantasylegende en Rad des Tijds-auteur Robert Jordan over een uitzonderlijk volk.
    De waterputten van de Vlaktes drogen op, de geduchte [tandhoorns] groeien in aantallen, en er zijn slechte voortekenen alom. Wulfgar, een leider van de Altaii-mensen, moet strijd leveren met tweeling-koninginnen, krijgsheren, profeten en magie, in de hoop zijn volk te beschermen en een toekomst voor hun veilig te stellen.
    Elspeth, een bezoeker uit een andere wereld, heeft de antwoorden, maar het is aan Wulfgar om eerst de juiste vragen te stellen. Wat echter als de kennis die de Altaii kan redden ze ook kan vernietigen?
    Krijger van de Altaii is voor nieuwe lezers een perfecte kennismaking met Jordan, en een heerlijk terugkomen voor fans van Het Rad des Tijds.