De magische apotheek: Er hangt een geheim in de lucht - Anna Ruhe RECENSIE

Recensie: De magische apotheek: Er hangt een geheim in de lucht - Anna Ruhe

De 13-jarige hoofdpersoon in De magische apotheek deel 1 is Lucie. Zij is samen met haar vader, moeder en broertje Benno verhuisd naar Villa Evie. Een vervallen villa met een vreemde geur, overal. Al snel komen Lucie, Benno en hun buurjongen Mats erachter dat het huis vele geheimen kent. Ze gaan op onderzoek uit en zo komen ze erachter dat onder de villa een magische apotheek schuilgaat.

Anna Ruhe heeft met De magische apotheek een spannend en avontuurlijk boek geschreven. Ze heeft de spanning goed opgebouwd. Het verhaal begint mysterieus en als lezer heb je eigenlijk meer vragen dan antwoorden. Want wie is die vreemde tuinman? Waarom doet hij zo onaardig tegen Lucie, Benno en Mats? En waarom mogen ze absoluut niet in de kas komen? Waar komt toch die vreemde geur in huis vandaan? En wie is toch die chique geklede mevrouw?

Ik bleef nog even staan en keek naar de auto. De vrouw had niet eens zelf gereden - achter het stuur zat een chauffeur. Nou ja! Hij had een donker pak aan en droeg zelfs handschoenen. De vrouw zag er nog extravaganter uit. En minstens twintig keer zo ouderwets als Hanne! Echt waar, ze had een paarse fluwelen jurk aan die tot op de grond kwam en eruitzag alsof hij eigenlijk van een honderd jaar geleden gestorven kasteelvrouwe was. Was het vandaag carnaval, of zo?

Later wordt het boek echt spannend. Niet iedereen is er namelijk blij mee dat Lucie de apotheek heeft ontdekt. Deze spanningsopbouw zorgt ervoor dat je het boek maar moeilijk weg kan leggen. Ook de kennismaking met de hoofdpersonen gebeurt op dezelfde manier. Stukje bij beetje komt er een stukje informatie bij, waardoor je als lezer het plaatje in je hoofd compleet kan maken.

Ook voor volwassenen is dit jeugdboek leuk om te lezen. Het verhaal is vrij simpel, maar toch spannend. De sfeer van het oude huis, met de serre en de verborgen apotheek met de vele mooie flesjes spreekt ook volwassenen aan.

Anna Ruhe schrijft met eenvoudig begrijpbare zinnen. De hoofdstukken zijn kort en stoppen op een spannend moment, waardoor het ook heel geschikt is om voor te lezen. De combinatie van de prachtige illustraties en de tekst zorgen ervoor dat kinderen zich goed een voorstelling kunnen maken van alles wat er gebeurt. En gelukkig heeft de schrijfster nog voldoende ruimte gehouden voor eigen fantasie.

Naast me tastte Mats naar een draaischakelaar en deed het licht aan. Ongelovig bleven we staan waar we stonden. Voor ons lag niet meer het kantoortje, waarin Willem net nog had gezeten, maar een heel andere ruimte die we nog niet kenden. Een ruimte die allerlei mogelijkheden voor ons in petto had (p. 93).

De magische apotheek 1 – Er hangt een geheim in de lucht is het eerste deel in een spannende serie van maar liefst drie boeken. Kinderen kunnen deze boeken zelf lezen vanaf 9 jaar, maar het is ook fantastisch om voor te lezen. Voor iedereen die van een magische sfeer houdt, een goede dosis avontuur en een stoere heldin als hoofdpersoon.

De magische apotheek 1

1  2  3  4  5

Een magisch verhaal voor de fans van Harry Potter en Nevermoor!

Het ruikt vreemd in de oude villa, naar… naar wel duizend dingen tegelijk! Dat is het eerste wat Lucie aan haar nieuwe thuis opvalt. Maar die geuren lijken nergens vandaan te komen en de sleutel die Lucie onder een vloerplank vindt, lijkt in geen enkel slot te passen. Is er soms een verborgen kamer in de villa?
    Samen met haar jongere broertje Benno en hun buurjongen Mats gaat Lucie op onderzoek uit. Als ze de geheime kamer in de villa vinden, kunnen de kinderen hun ogen niet geloven: de muren hangen van de vloer tot aan het plafond vol met planken. En op die planken staan duizenden flesjes, waarin de heerlijkste parfums borrelen en glinsteren! Al snel komen ze erachter dat achter het glas niet alleen de heerlijkste geuren schuilen, maar ook talloze gevaren. En één flesje kan zelfs beter voorgoed gesloten blijven…

Eerste deel in een spannende serie van drie boeken

Om zelf te lezen vanaf 9 jaar, maar ook fantastisch om voor te lezen

Een magische setting, een avontuurlijk verhaal en een stoere heldin