Het antwoord op misschien - Hendrik Winter RECENSIE

Recensie: Het antwoord op misschien - Hendrik Winter

Het antwoord op misschien is het verhaal van de jonge taxichauffeur Adam. Hij rijdt voornamelijk kankerpatiënten van en naar hun chemotherapieën en bestralingsbehandelingen. Op een dag krijgt hij de jonge Jessi in zijn taxi. Zij heeft een agressieve tumor in haar luchtpijp en de prognoses zijn niet goed. Jessi wordt dagelijks door Adam opgehaald en van en naar het behandelingscentrum gebracht. Adam en Jessi worden verliefd en beginnen een relatie. Is hun een gezamenlijke toekomst gegund?

Het antwoord op misschien speelt zich af in de Duitse plaats Bremen. De schrijver, Hendrik Winter, is een van oorsprong Duitse schrijver en het verhaal is dan ook uit het Duits vertaalt. Hendrik Winter heeft de vaardigheid om je met zijn woorden helemaal mee te nemen in de setting. Als je het boek leest heb je het gevoel dat je zelf ook in de taxi zit met Adam en Jessi. Je waant je aan de keukentafel bij Adam en zijn oma, en je weet precies hoe de hoofdpersonen eruit zien. Hendrik Winter heeft een levendige en originele cast van hoofd- en bijpersonen gemaakt in dit verhaal.

Tijdens het lezen van Het antwoord op misschien word je als lezer meegesleurd in de gevoelens van verliefdheid, hoop, wanhoop, moed en moedeloosheid die Jessi ,Adam en hun dierbaren ook meemaken. De twee sympathieke hoofdpersonen, allebei midden twintigers, worden realistisch neergezet. Je leest over hun goede en minder goede kanten. Je leest over hun dromen, klein en groot en de moeilijke keuzes waar ze in hun leven soms voor staan. Als lezer ga je van hen houden en wil je alleen maar het allerbeste  voor hen.

De verhaallijn van Het antwoord op misschien is sterk en net als de setting origineel. Het verhaal neemt meerdere verassende wendingen, wordt geen moment voorspelbaar en bevat een goede dosis spanning. Naast dat het boek je meeneemt in de dagelijkse praktijk van kankerbehandelingen en alles wat daar bij komt, laat Hendrik Winter je ook nadenken over de grotere levensvragen. Wie zijn belangrijk voor je? Wat zijn je dromen en wanneer ga je beginnen om ze uit te laten komen? En hoe ver ben je bereid daar voor te gaan? In het antwoord op misschien is Adam hier veel over het nadenken. Een citaat uit het boek komt uit mijmeringen van hem na een gesprek met Jessi over het najagen van je dromen: 'Voor mij bestond er geen doorslaggevende factor, alleen gebrek aan tijd en geld'.

Het antwoord op misschien is een boek dat je moeilijk naast je neer kunt leggen. En als je het boek uit hebt draag je het verhaal van Jessi en Adam nog dagen met je mee.

Het antwoord op misschien

1  2  3  4  5

Adam is een laatbloeier. Hij woont bij zijn oma die dement begint te worden en hij werkt als taxichauffeur voor ernstig zieken. Eigenlijk zou hij graag de Chimborazo beklimmen, de hoogste vulkaan ter wereld, als je vanaf het centrum van de aarde rekent. Maar ja, geen tijd, geen geld... Er komt altijd wel wat tussen.
    Dan stapt Jessi zijn taxi in. Ze is jong, mooi en in het bezit van een flinke tumor in haar luchtpijp. Ze heeft misschien niet zoveel tijd meer om haar dromen waar te maken. Dat Jessi en Adam verliefd worden is zeker, een gezamenlijke toekomst is dat niet. Tijd voor Adam om in actie te komen.
    Een prachtig, ontroerend verhaal over liefde, leven en loslaten voor de lezers van Jojo Moyes, Lori Nelson Spielman en John Green

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen