De duistere kant - Karen Rose RECENSIE

Recensie: De duistere kant - Karen Rose

Wanneer rechercheur Adam Kimble bezig is met de zwaarste zaak van zijn leven, blijkt de moordenaar waar hij naar op zoek is het gemunt te hebben op Meredith, de vrouw van wie hij houdt. Hij zal alles op alles moeten zetten om de meedogenloze moordenaar, die inmiddels al meerdere slachtoffers heeft gemaakt, op te sporen en Meredith te beschermen. Daarbij zal hij zijn eigen problemen en duistere demonen uit het verleden het hoofd moeten zien te bieden...

We volgen in De duistere kant rechercheur Adam Kimble die onder enorme druk komt te staan wanneer de vrouw op wie hij stapelgek is betrokken raakt bij een schietpartij. Hij krijgt de leiding over het onderzoek, terwijl hij ondertussen worstelt met zijn eigen verleden. Met gevaar voor eigen leven bijt hij zich vast in de zaak die alsmaar complexer lijkt te worden. Daarnaast lezen we het verhaal vanuit het perspectief van kinderpsychologe Meredith die voornamelijk kinderen begeleidt die met misbruik te maken hebben gehad. Tevens leren we ook de dader en zijn doel steeds beter kennen. Een prettige afwisseling waardoor je de verschillende kanten van alle gebeurtenissen leert kennen en waardoor het verhaal soepel verloopt.

De duistere kant van Karen Rose is het 4 deel in de Cincinnati-reeks, maar is ook prima als losstaand verhaal te lezen. Het enige waar je wellicht tegenaan loopt zijn de vele personages die een (belangrijke) rol spelen in dit verhaal. Verschillende personages zijn terugkerende karakters vanuit de eerdere boeken, maar als je die niet gelezen hebt zijn relaties en verhoudingen ten opzichte van elkaar wat lastig te volgen. Het zijn zoveel personages... Naar mate het verhaal vordert leer je iedereen echter steeds beter kennen en snap je ook de samenhang steeds beter. De personages hebben allemaal hun eigen goede en slechte eigenschappen en daarnaast kampen ze met verschillende problemen. De karakters zijn niet volledig rond uitgewerkt, maar je leert ze goed genoeg kennen om jezelf mee te kunnen identificeren. Je leeft ook goed mee met sommige karakters en leert de zachte kant kennen van mensen van wie je het niet verwacht.

De plot is mooi bedacht, maar hier en daar wat langdradig. Met ruim 600 pagina's valt er een heleboel te vertellen! En dit terwijl alle gebeurtenissen zich over een tijdsbestek van slechts vijf dagen afspelen... Deze korte periode maakt de plot ook net iets ongeloofwaardiger. De gebeurtenissen, raadsels en moorden stapelen zich op waardoor het wel erg veel wordt om in vijf dagen op te lossen. Toch blijft de spanning er wel goed in en maakt het verhaal je steeds weer nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. De vaart zit er goed in en zeker richting het einde komt het verhaal in een sneltreinvaart wanneer alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Tot vrijwel het einde blijft het spannend wie de dader is en welke reden er achter alle moorden zit.

Karen Rose heeft een prettige schrijfstijl en weet met kleine details een ruimte of personage krachtig neer te zetten. De thema's die in het verhaal verwerkt zijn, zoals verslaving en misbruik zijn interessant, maar hadden net wat meer uitgewerkt mogen worden. Ze blijven nu vrij oppervlakkig, maar dat doet in dat opzicht geen afbreuk aan de spanning voor dit verhaal.

Al met al heeft Karen Rose met De duistere kant een fijne thriller geschreven die je niet loslaat. De kleine minpuntjes vallen in het niet bij de manier waarop Karen Rose het verhaal heeft uitgewerkt. Ze bewijst opnieuw dat spanning en romantiek in een thriller hand in hand gaan.

Recensie: De duistere kant - Karen Rose

De duistere kant

1  2  3  4  5

Rechercheur Kimble moet de moordenaar die het gemunt heeft op de vrouw van wie hij houdt opsporen. Om haar te beschermen zal hij duistere demonen uit zijn verleden het hoofd moeten zien te bieden.

Rechercheur Adam Kimble is verwikkeld in de zwaarste zaak van zijn leven: hij moet de meedogenloze moordenaar opsporen, die het gemunt heeft op de vrouw van wie hij houdt. Om Meredith te beschermen moet hij alles doen wat in zijn vermogen ligt en zal hij de duistere demonen uit zijn verleden het hoofd moeten zien te bieden…