Jachthuis - Oscar van den Boogaard RECENSIE

Recensie: Jachthuis - Oscar van den Boogaard

Wie Kindsoldaat heeft gelezen weet Jachthuis als het vervolg van deze roman. We duiken in het leven van Maxwell, de zoon van Elsie. Op vijftienjarige leeftijd bezoekt hij zijn vader in Suriname, waar zijn moeder plotsklaps verdwijnt in het oerwoud. Maxwell wordt steeds wanhopig en realiseert zich hoe erg zijn moeder hem in zijn greep had. Hij gaat terug naar Nederland en belandt in een oud jachthuis op koninklijke grond. Hier komt na een intense zoektocht zijn 'ware' identiteit naar boven, iets waar hij vrede mee moet zien te krijgen.

Oscar van den Boogaard kwam hard binnen met zijn vorige roman, Kindsoldaat. Er wordt dan ook veel verwacht van dit 'vervolg'. Gelukkig kun je Jachthuis ook los lezen, en verliest het niets van zijn charme. Vanaf de eerste pagina zit je er namelijk midden in. En hoewel het soms verwarrend is waar je ook al weer bent gebleven in de chronologische loop van dingen, wordt het naarmate Jachthuis vordert, steeds makkelijker om alle lijntjes te verbinden. Lijntjes die van den Boogaard met angstvallige accuratesse heeft uitgezet. Alles komt dan aan het einde ook mooi weer bij elkaar, als een borduurwerk dat je tot nu toen alleen maar van de achterkant hebt bekeken, en nu eindelijk het eindresultaat mag bewonderen.

Het is dan ook niet moeilijk om Jachthuis als een op zichzelf staand boek te zien. Wellicht mis je een referentie hier of daar, maar als je je hier niet van bewust bent, is het moeilijk dit ook daadwerkelijk echt te missen. De personages zijn weloverwogen karakters met een diepgang die toch fijn wegleest. Het is niet moeilijk om jezelf in Maxwell te verplaatsen. Integendeel, je gaat met hem mee op zijn zoektocht, en wil net zo graag als hij weten waar deze zoektocht uiteindelijk toe leidt. Ook de rest van de begeleidende personages dragen bij aan de basis van Jachthuis, met sterke dialogen die nooit saai worden, en een plot waar je u tegen zegt.

Al met al heeft van den Boogaard zichzelf niet overtroffen met Jachthuis, maar wel weer een ijzersterke roman neergezet. Een vluchtige kijk in de kwetsbaarheid van een jongen als Maxwell is een sterk staaltje inlevingsvermogen, zeker als dit zo overtuigend wordt overgebracht op de lezer. Als hij doorgaat op de weg die hij is ingeslagen, dan zullen veel mensen niet kunnen wachten tot de volgende roman zich aankondigt. Tot die tijd wachten wij vol spanning af.

Jachthuis

1  2  3  4  5

Na de dood van zijn moeder Elsie reist de achttienjarige Maxwell