Het Isisgeheim - Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg RECENSIE

Recensie: Het Isisgeheim - Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg

Arianna is conservator in het Leidse Rijksmuseum voor Oudheden en bezig met de voorbereidingen van een grote tentoonstelling. Na een terloopse opmerking van haar assistent Thijs ontdekt ze dat een Isis-beeldje een geheim herbergt. Ze laat het onderzoeken en beseft al snel dat ze iets groots in handen heeft. Kort na de ontdekking verdwijnt de vondst echter. Arianna en Thijs volgen het spoor naar Oxford.

Het Isisgeheim is een thriller van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg. Windmeijer koos al eerder voor Leiden als schouwtoneel in zijn boeken rond universitair docent Peter de Haan. Nu laat hij daar opnieuw een spannend verhaal ontspringen. Cultuurhistoricus Jacob Slavenburg debuteerde in 2012 met Het document, een verhaal over de zoektocht naar een oud manuscript over Jezus, maar hij is vooral bekend om zijn non-fictie werk over esoterische stromingen, mystiek, spiritualiteit en geloof.

Hoofdpersonage Arianna is van Italiaanse afkomst, gepassioneerd door haar vak en een beetje eigengereid. Ze heeft blijkbaar ontzettend snel Nederlands weten te leren, maar begrijpt nog niet alle eigenaardigheden die onze taal rijk is (getuige daarvan de verwijzingen naar haar taalgebruik doorheen het boek). Ze begaat een professionele fout bij de ontdekking van het geheim dat in het beeldje schuilgaat en komt daardoor wat in conflict met haar collega Thijs. Dat de twee een oogje op elkaar hebben is al vlug duidelijk, maar het ophelderen van het mysterie gaat voor.

In het Het Isisgeheim wordt er gesprongen tussen Leiden en Oxford waar Arianna en Thijs naartoe trekken, maar ook tussen verschillende personages. Naast de twee hoofdpersonages komen er nog anderen aan het woord, waaronder een tussenpersoon voor de wapenindustrie en degene die het geheim ontvreemd heeft uit het museum. De verbanden tussen de personages worden vanzelf duidelijk, al lijken sommige zaken op het eerste zicht weinig met elkaar te maken te hebben.

Windmeijer en Slavenburg hanteren een fijne schrijfstijl die ervoor zorgt dat het een vlotlezend geheel is geworden. De variatie aan vertelperspectieven gecombineerd met duidelijke taal en voldoende plotwendingen maakt van Het Isisgeheim een degelijke thriller. De voorliefde van de auteurs voor geschiedenis blijkt uit het onderwerp en de subtiele, maar heldere manier waarop een aantal feiten mee worden gegeven aan de lezer. Naar het einde toe neemt de geloofwaardigheid van de plot wel af, maar ondertussen heeft de zoektocht zoveel leesplezier opgeleverd, dat de bereidheid om daar overheen te lezen het wint van de teleurstelling.

Het Isisgeheim is een onderhoudend verhaal dat het niet noodzakelijk moet hebben van de spanningsopbouw, maar des te meer van de geestdriftige manier van vertellen over Isis, hermetische teksten en de filosofische kwesties die aan bod komen. De verhaallijnen worden op een mooie manier bij elkaar gebracht en bovenal leest het prettig. Windmeijer en Slavenburg mogen vaker samenwerken.

Het Isisgeheim

1  2  3  4  5

Wanneer het Leidse Rijksmuseum voor Oudheden zich opmaakt voor een grootse tentoonstelling over Egypte, doet conservator Ariadne een fantastische ontdekking in een gouden beeldje van de godin Isis: de Egyptische moedergodin blijkt al eeuwenlang een groot geheim met zich mee te dragen.
    Al snel raken Ariadne en haar collega Thees verstrikt in een onzichtbaar netwerk met internationale vertakkingen.
    Big Pharma is geïnteresseerd in haar vondst – net als een gerespecteerd genootschap uit Engeland. Hun pogingen het mysterie te ontrafelen leiden hen naar Oxford, naar de oevers van een rivier met een wel heel bijzondere naam…