10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld - Elif Shafak RECENSIE

Recensie: 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld - Elif Shafak

In de 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld die Tequila Leila nog bewust meemaakt nadat ze is vermoord passeren verschillende herinneringen aan haar leven de revue. Van haar leven in haar geboorteplaats Van tot haar huidige leven in Istanbul. Maar vooral over haar vrienden die nu naar haar op zoek zijn.

Schrijfster Elif Shafak  weet je met 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld van het begin tot het einde te raken. Door haar aangename, soms bijna poëtische schrijfstijl voert ze je mee naar het leven van Tequila Leila en haar vijf kleurrijke vrienden. Vanaf het begin zit je helemaal in het verhaal en blijf je stiekem hopen dat Leila niet echt dood is en dat alles weer goed zal komen. Door deze prettige en levendige schrijfstijl sluit je Leila en haar bonte verzameling vrienden meteen in je hart. Door de bijnamen, zoals Sabotage Sinan of Nostalgie Nalan, die ze gekregen hebben wordt je door het verhaal steeds weer herinnert aan hun levensverhaal en ook hoe ze Leila hebben leren kennen.

De verdeling van het boek in drie delen, brein, lichaam en ziel, is goed gekozen en maakt het verhaal extra origineel. Ook het uitwerken van de theorie dat het brein nog doorgaat nadat het hart gestopt is draagt bij aan de originaliteit van dit boek. Naast het feit dat 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld zorgt voor ontspanning omdat je even helemaal wegvoert naar een andere wereld zorgt het ook voor mededogen voor de mensen aan ze zogenaamde zelfkant van de maatschappij. Het geeft een inkijk in een wereld die helaas echt bestaat en laat zien hoe snel een mens beschadigd kan raken door het leven. Aan de andere, meer positieve kant laat het ook de veerkracht van mensen zien om toch iets van hun leven te maken.

10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld maakt je nieuwsgierig naar het andere werk van Elif Shafak. Gelukkig heeft ze een aantal boeken geschreven en is mijn verlanglijstje weer flink uitgebreid met het ontdekken van deze schrijfster. En als je dan weet dat ze twee keer is aangeklaagd door de Turkse overheid voor haar boeken maakt je dat alleen maar nieuwsgieriger. Naast haar werk als schrijfster is ze TED Global speaker en zet ze zich in voor rechten voor minderheden. Dit komt ook duidelijk naar voren in 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld.

10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld van Elif Shafak is een echte aanrader. Het is een zeer toegankelijk verhaal dat veel lezers zullen kunnen waarderen. De combinatie van de plezier van het lezen en het verbreden van je horizon is een gouden combinatie van deze schrijfster.

10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld

1  2  3  4  5

Tequila Leila, zoals haar vrienden en klanten haar noemen, wordt vermoord op een vuilnisbelt in Istanbul. In de laatste minuten van haar leven vraagt ze zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Elke minuut brengt een nieuwe herinnering: aan de smaak van het pittige geitenstoofvlees uit haar kindertijd, aan de geur van de koffie met kardemom die ze deelde met haar geliefde, aan de stank op straat bij het bordeel waar ze werkte. Maar vooral herinnert ze zich haar vrienden, de bonte verzameling mensen die haar nooit zullen laten vallen en die nu wanhopig naar haar op zoek zijn.