Duizend manen - Sebastian Barry RECENSIE

Recensie: Duizend manen - Sebastian Barry

Duizend manen van Sebastian Barry speelt zich af rond 1874, in Tennessee waar slaven kort daarvoor zijn vrij verklaard. Met adoptievaders Thomas McNulty en indiaan John Cole, vrijgemaakte slaven broer en zus Bouguereau en ex militair Lige Magan groeit het indiaanse weesmeisje Winona Cole op in een uniek samengesteld en zeer liefdevol gezin. In een rumoerige, gevaarlijke periode in Tennessee zijn ze voortdurend op hun hoede, beschermen elkaar, groeien ze op met zware trauma's en proberen ze hun hoofd boven water te houden.

Het thema van het verhaal is gerechtigheid, opzoek gaan naar je eigen identiteit en moed. De opbouw in het verhaal ontbreekt. Er zijn korte momenten van spanning door onrechtvaardige gebeurtenissen, maar hierna weet je als lezer weer niet goed waar het verhaal naartoe gaat.

Om goed in het verhaal te zitten, moet je wat langer achter elkaar lezen. Ook is het in het begin moeilijk om je in de schoenen van Winona te verplaatsen, doordat ze vooral terugblikt op gebeurtenissen in het verleden. De gebeurtenissen zijn daarom voor de lezer niet zo ingrijpend dan als het lijkt alsof je er op het moment zelf bij ben. Ook de gebeurtenissen die ze in de tegenwoordige tijd beschrijft zijn niet helemaal helder en duidelijk. Dit zorgt wel voor veel openingen en onbeantwoorde vragen. Je hoopt dat uiteindelijk alles duidelijk wordt. Doordat Barry meerdere malen in Winona's woorden de nadruk legt op hoe erg niks indianen zijn in de ogen van de blanken in de tijd waarin zij leeft, kun je je als lezer goed verplaatsen in de tijdsgeest.

De schrijfstijl van Barry is erg poëtisch, met veel vergelijkingen en personificaties. Ook komen diepe wijsheden voor in de gedachten van Winona. Deze schrijfstijl past mooi bij het mysterieuze karakter van de cultuur van de indianen.

Tijdens het verhaal wordt de titel Duizend manen meerdere keren genoemd, waardoor je steeds weer probeert te achterhalen wat deze poëtische titel betekent. Winona Cole heeft moed van duizend manen.. Hoeveel tijd is duizend manen? Is ze dan als kind zo moedig als een 80 jarige? Met haar trauma's en ervaring in het hoe te leven begrijp je als lezer deze vergelijking maar al te goed.

De schrijfstijl van Barry past ook goed bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt en de plaats Tennessee. Door de Nederlandse vertaling van het oorspronkelijk in het Engels geschreven verhaal lijkt het taalgebruik soms niet te kloppen. Als je het in het Engels vertaald, begrijp je dat het taalgebruik in de dialogen overeenkomt met hoe de mensen in Tennessee praten (zoals in de zin: Hij zag er niet uit als geen katje dat ooit..).

Kortom blijft Duizend manen je bij door de mooie manier van vertellen van Barry en de wijsheden die bij je naar binnen dringen. Het verhaal neemt onverwachte wendingen aan en is vanaf het begin tot het einde onvoorspelbaar. Het einde is erg mooi geschreven en ontzettend goed bedacht, waarin het thema gerechtigheid echt tot zijn recht komt. Als je denkt te weten hoe het eindigt, weet de schrijver je toch weer te verbazen. En wel tot de laatste punt van het verhaal.

Duizend manen

1  2  3  4  5

Winona Cole, een indiaans weesmeisje, groeit op in een onconventioneel huishouden in Tennessee. Op een kleine boerderij weten haar adoptievader John Cole en zijn wapenbroeder Thomas McNulty maar net de eindjes aan elkaar te knopen, met de hulp van twee vrijgemaakte slaven, broer en zus Bougereau.

Dit liefdevolle, samengeraapte gezin doet zijn uiterste best de wrede buitenwereld en de vaak pijnlijke herinneringen aan het verleden op afstand te houden. Tennessee is echter nog altijd in de greep van de nasleep van de burgeroorlog. Als Winona slachtoffer wordt van een gewelddadige overval en daarna ook Tennyson Bougereau, besluit Winona het heft in eigen hand te nemen. Gewapend met een mes, Tennysons geweer en de moed van haar beroemde krijgshaftige moeder gaat ze op zoek naar gerechtigheid, en naar wie ze eigenlijk is.