Het Eurovisie Songfestival - Edward van de Vendel RECENSIE

Recensie: Het Eurovisie Songfestival - Edward van de Vendel

Er zijn 65 edities van het Eurovisie Songfestival geweest met de eerste editie in Zwitserland in 1956 met maar liefst zeven deelnemers. Deze editie werd gewonnen door Zwitserland. Maar het allereerste Eurovisie Songfestival lied ooit was geschreven door Annie M.G. Schmidt en gezongen door Jetty Paerl. Welke zanger durfde jarenlang zijn huis niet meer uit? Of welke zangeres werd ontvoerd? Alle deelnemers, liedjes en alle verhalen zijn te vinden in dit prachtige boek over deze jarenlange muzikale traditie.

2020 zou het jaar zijn dat het Eurovisie Songfestival in Nederland zou plaatsvinden. Onze Duncan Laurence veroverde vorig jaar iedereens hart met het nummer Arcade. Ter ere hiervan is dit boek uitgebracht. Zo wordt de nieuwe deelnemer Jeangu Macrooy en de presentatoren, Edsilia, Chantal en Jan voorgesteld. Helaas gaat het dit jaar wegens het Covid 19 virus niet door. Om het gemis wat te verzachten is het boek van Edward van de Vendel, Dave Boomkens en Jelmer Soes echt een feest om te lezen.

Na het voorwoord van Cornald Maas, het gezicht van het Eurovisie Songfestival, lees je een uitgebreide uitleg van het ontstaan en de regels van het Eurovisie Songfestival. Vervolgens worden er steeds twee pagina's besteed aan één jaar en editie. Hierop lees je een stuk over de winnaar, de Nederlandse deelnemer, de puntenlijst, en een paar grappige en opvallende verhalen en ze sluiten af met de grappigste zin die gezonden werd. Aangevuld met foto's brengt het allerlei herinneringen terug aan dit festival. Het is een aanrader om terwijl je dit boek leest Youtube of spotify bij de hand te hebben zodat je meteen de genoemde liedjes op kunt zetten en daarmee nog meer in de stemming komt.

Edward van de Vendel, Dave Boomkens en Jelmer Soes vormen samen met vormgever Zeno Kapitein de hoofdredactie van Eurostory. Zij leveren al jaren geschreven commentaar vanaf het festival. En middels het boek Het Eurovisie Songfestival nemen ze je mee terug in tijd. Heerlijk om weer even mee te klappen op Satellite gezongen door Lena, mee te brabbelen met Treble of je te schamen vanwege Sieneke en de Toppers. Ook is het mooi om te lezen welke prachtige verhalen er soms achter een lied zit. De noodzaak waarom iets geschreven is gaat verloren in al het feestgedruis.

Het Eurovisie Songfestival van Edward van de Vendel, Dave Boomkens en Jelmer Soes verdient het nog steeds om in elke huiskamer te liggen ondanks dat het dit jaar in Rotterdam niet door gaat. Een feest om te lezen en om mee te luisteren. Dit boek krijgt vijf hartjes.

Het Eurovisie Songfestival

1  2  3  4  5

Edward van de Vendel schreef samen met Dave Boomkens en Jelmer Soes het eerste Songfestivalboek voor jong en oud. Het resultaat is een encyclopedie-achtig kijk- en leesboek met verhalen en bijzonderheden over alle edities, de liedjes en de winnaars. Maar ook met interessante lijstjes en zelden gepubliceerde foto's, én met een voorwoord van Cornald Maas. Een onmisbaar boek waar de liefde voor het Songfestival van af spat en waar zelfs de échte fans nieuwe verhalen in zullen ontdekken.

• Slag of stoot - Meghan Quinn