De Vijfpuntige Ster - Nell de Smedt RECENSIE

Recensie: De Vijfpuntige Ster - Nell de Smedt

Niet elk mens is goed. Er zijn zelfs mensen die door en door slecht zijn en hun tijd bijvoorbeeld besteden aan het villen van onschuldige zwerfdieren. Auteur Nell de Smedt richt zich in haar nieuwste boek De vijfpuntige ster op deze mensen. Diegenen die de zinloosheid en de leegte van hun bestaan opvullen met alcohol, drugs en moorden.

'In het verleden waren er vijf mensen, vijf slechte mensen. Elk met de behoefte om de leegte in henzelf op te vullen. Ze vinden elkaar en beginnen een bende, genaamd de vijfpuntige ster. Maar dan lopen de zaken gigantisch uit de hand en verliezen de vijf elkaar uit het oog. Tot er één van hen vermoord wordt. Het is weer tijd om de messen te gaan slijpen en op jacht te gaan naar de moordenaar...'

De vijfpuntige ster begint ongelooflijk sterk, waarbij de sinistere spanning gelijk voelbaar is. Wat namelijk een onschuldig telefoontje had kunnen zijn van een ex-vriendin, zet één van de hoofdpersonages, Andrew, gelijk op scherp. Vanaf dat moment worden de verschillende hoofdstukken afgewisseld tussen de leden van de bende de vijfpuntige ster, waarbij het boek begint in het heden. Maar omdat de lezer al gelijk doorheeft dat er in het verleden iets heel ergs is gebeurd, wordt  er door de auteur het heden steeds meer afgewisseld met het verleden. De lezer krijgt daardoor steeds meer een beeld wat er zich heeft afgespeeld in het verleden van de personages uit De Vijfpuntige Ster. Wat hierbij wel jammer is, is dat je in het laatste gedeelte van het boek redelijk kunt voorspellen hoe het af gaat lopen, wanneer eenmaal bekend is wie Cecile heeft vermoord.

Wat hierbij heel knap is gedaan door Nell de Smedt, is dat er duidelijk aandacht is gegeven aan de psychologie van de afzonderlijke hoofdpersonages. Elk van hen heeft een flinke dosis duisternis inzich (de één meer dan de ander) en sommigen zijn zelfs door en door slecht te noemen. Dit levert huiveringwekkende daden op, zoals het villen van dieren, maar ook het 'uit de weg ruimen' van ongewenste omstanders. De beelden die de auteur hierbij beschrijft, zijn best heftig te noemen en geschikt voor iemand met een sterke maag. Maar deze aspecten maakt juist ook dat De Vijfpuntige Ster zich onderscheidt in het young adult genre. De psychologie en de leegheid van het bestaan staan namelijk centraal en niet zozeer het vervullen van een queeste of het vinden van de liefde van je leven.

De Vijfpuntige Ster is wellicht op het einde wat voorspelbaar, maar weet door de beschrijving van de psychologie van de verschillende personages en de fijne schrijfstijl indruk te maken.

De vijfpuntige ster

1  2  3  4  5

Een meedogenloze roman over de zinloosheid en leegte van het bestaan, vol gewelddadige scènes waarin mens noch dier gespaard worden. Voor young adults die tegen een stootje kunnen.
    De bende is weer samen. Na jaren. De vijf leden hadden geprobeerd om alles te vergeten. Elkaar. Wie ze waren geweest. Wat ze hadden gedaan. Hoe ze het slechtste in elkaar naar boven haalden. Maar de recente moord op een van hen voelt als een aanslag op hen allemaal. En dan is alleen wraak nog een optie. De overgebleven leden van de Vijfpuntige Ster slaan opnieuw de handen in elkaar...