Wild - Harlan Coben RECENSIE

Recensie: Wild - Harlan Coben

In Wild verdwijnen plots twee tieners die naar dezelfde school gaan. De ene is populair en de andere wordt vreselijk gepest. Staan deze twee verdwijningen met elkaar in verband? Strafrechtadvocate Hester Crimstein wordt erbij gehaald om de ontvoeringen te onderzoeken. Zij schakelt op haar beurt Wilde in, een man die dertig jaar geleden als verwilderde jongen uit het bos werd gehaald.

Harlan Coben staat bekend om zijn verrassende thrillers met vaak een onthutsende plottwist op het einde. Ook in Wild slaagt hij erin om opnieuw verrassend uit de hoek te komen. Vooral hoofdpersonage Wilde maakt dit boek heel interessant. Als kind werd hij gevonden in het bos waar hij een manier had gevonden om te overleven. Niemand wist hoe hij daar terecht kwam en hoelang hij al in het bos woonde. Nu, dertig jaar later, is hij een mysterieuze volwassen man die eerder werkte als detective. Een ander interessant hoofdpersonage is strafrechtadvocate Hester Crimstein. Al is zij minder diepgaand weergegeven. Ook de andere personages in Wild blijven eerder oppervlakkig. Dit is wel een verschil met hoe je Wilde leert kennen. De combinatie van de strafrechtadvocate, die duidelijk niet op haar mond gevallen is, met Wilde, die eerder een bosmens is, is wel origineel. Het duo sluit mooi op elkaar aan ondanks hun verschillen en dat maakt deze personages echt sterk.

Wilde en Crimstein hebben de capaciteit om een nieuw duo voor het begin van een serie te worden. Maar dit staat in groot contrast met de ontvoerde tieners die je leert kennen in het boek. Het gepeste meisje met het zware levensverhaal zou veel sympathie moeten opwekken, maar hier heeft Harlan Coben wat te weinig aandacht aan besteed. De tweede ontvoerde tiener is een verwend rijkeluiskind wat eerder negatieve gevoelens opwekt. Zowel hij als zijn ouders spelen een rol in het verhaal maar worden opnieuw niet zo diepgaand weergegeven.

Wild bestaat uit drie delen. Het eerste deel is ietwat misleidend maar eindigt met een knaller waardoor je benieuwd bent naar deel twee en snel gaat doorlezen. De spanning is doorheen het hele verhaal voelbaar. Je probeert de intriges en personages te doorgronden en wordt vaak opnieuw verrast. Er is ruimte voor de lezer om mee te denken over de ontvoeringen en om op zoek te gaan naar de dader. Toch geeft Harlan Coben niet alle informatie prijs waardoor je vaak verrast wordt. Het verhaal laat je al zijn antwoorden pas op het einde zien en bouwt hier gedurende de ontwikkeling van het plot mooi naar op.

De schrijfstijl van Harlan Coben is erg goed en aangenaam. Je leest vlot door het boek heen waar zowel dialoog als omschrijvingen elkaar uitgebreid afwisselen. De vaart wordt goed in het boek gehouden. De spanning van het verhaal en de verrassende opbouw laten je snel door de pagina's gaan. Dit is een boek dat je sneller uit kan lezen dan je zou verwachten, zowel door de goede schrijfstijl als het spannende verhaal dat geen moment stilvalt.

Wild is een sterke thriller met een spannend opgebouwd verhaal dat afrondt met een onverwachte plottwist. Het hoofdpersonage spreekt erg aan en blijft je zeker bij door zijn originaliteit. Mocht Harlan Coben de andere personages wat beter hebben uitgewerkt dan zou dit boek echt een topthriller zijn.

Recensie: Wild - Harlan Coben

Wild

1  2  3  4  5

Een ijzingwekkend spannende standalone-thriller van de meester van de domestic suspense

Dertig jaar geleden werd er een kind gevonden in de bossen, een kleine jongen. Hij was volkomen verwilderd en had geen idee wie hij was of hoe hij in de bossen terecht was gekomen. De naamloze jongen werd Wilde gedoopt.

Nu is er weer een kind verdwenen, Naomi Pine, maar niemand is er zeker van of het meisje niet gewoon een soort uit de hand gelopen verstoppertje speelt. Zelfs haar eigen vader lijkt zich niet al te veel zorgen te maken. Maar strafrechtadvocate Hester Crimstein vraagt zich af of er niet iets duisterders aan de hand is. Haar kleinzoon weet te vertellen dat Naomi vreselijk werd gepest op school en naarmate ze steeds meer verhalen van hem hoort, wordt Hester alleen maar bezorgder. Ze belt Wilde, die met zijn militaire achtergrond en grote kennis van veiligheidsnetwerken vast wel weet wat hij moet doen. Maar zelfs Wilde kan Naomi niet -vinden. Als er na vier dagen vertwijfeld zoeken per post een vinger wordt bezorgd, weet -Wilde dat het vermeende verstoppertje spelen in een geheel nieuwe, verontrustende en -mogelijk gruwelijke fase is beland.