Het glazen hotel - Emily St. John Mandel RECENSIE

Recensie: Het glazen hotel - Emily St. John Mandel

In Het glazen hotel lopen verschillende verhaallijnen door elkaar. Het boek opent en sluit met een vrouw op  het dek van een schip, die op mysterieuze in zee verdwijnt. De grote vraag is daarbij waarom zij op dat schip is en hoe het kan dat zij in zee verdwijnt.  Een andere verhaallijn is dat van Jonathan Alkais, een schatrijk zakenman die aan het hoofd staat van een grote Ponzifraude. Ook lezen we het verhaal van Paul, een jongeman die zijn bestemming nog niet heeft gevonden in het leven en al zoekende naar het juiste werk en vrienden in ingewikkelde situaties belandt.

Het begrip ponzifraude is belangrijk in dit boek. Emily St. Joh Mandel besteedt niet veel aandacht aan de specifieke details van dit fraude systeem. Dat is niet erg want al lezend begin je het wel enigszins te snappen. Als je echt geen idee hebt wat een ponzifraude is dan is het makkelijk te vinden op internet.

Emily St. John Mandel is een van oorsprong Canadese schrijfster. Ze brak door met het boek Station Elf waarvoor ze veel lof kreeg. Vooral haar prachtige schrijfstijl en haar kunst om verschillende verhaallijnen en sprongen in de tijd vloeiend in elkaar over te laten lopen werd geprezen. Het boek Het glazen hotel is weer in deze zelfde stijl geschreven. Emily St. John Mandel  weeft de verschillende verhaallijnen op bijna poëtische wijze door elkaar en wisselt hierbij voortdurend van perspectief en tijd. Het verhaal zit vol met flashbacks en flashforwards. Hierdoor bestaat de spanning in het boek niet zozeer uit de vraag: wat zal er gaan gebeuren, maar vooral: hoe is het allemaal gebeurd. Daar moet je als lezer wel van houden.

Er zitten veel personages in Het glazen hotel, waarbij Jonathan Alkais, zijn niet-officiële vrouw Vincent en haar stiefbroer Paul drie van de belangrijkste figuren zijn. Alle personages in het boek zijn origineel, met niet-alledaagse achtergronden, bezigheden en woonsituaties. Emily St. Joh Mandel neemt je mee in een wonderlijke wereld van meesterlijke fraudeurs, eilandbewoners, rijke prinsen en worstelende artiesten.

Een terugkerend thema in Het glazen hotel is de invloed van jouw keuzes op het leven. Enkele van de hoofdpersonen duiken tijdens hun leven af en toe onder in hun schaduwleven, een leven dat alleen in hun gedachten bestaat. In hun schaduwleven hebben ze op bepaalde momenten in het echte leven andere keuzes gemaakt, zodat in hun schaduwleven alles er een stuk anders en beter uitziet dan in de realiteit. Het is een interessant gegeven dat je zelf ook laat nadenken. Hoe was het leven geweest als ik toen wel die persoon had gebeld? Als ik toen weg was gelopen uit de situatie, of als ik nee had gezegd in plaats van toe te zeggen?

Het Glazen Hotel is een prachtig geschreven verhaal over toekomstdromen, de maakbaarheid van het leven en de invloed van anderen op je leven, met een grote cast van kleurrijke personages.

Het glazen hotel

1  2  3  4  5

Er wordt een doodsbedreiging gegrift in de glazen muur van een vijfsterrenhotel op een eiland voor de kust van Brits-Columbia. In New York breekt paniek uit als een gigantisch piramidespel instort, met verstrekkende gevolgen voor ontelbaar veel mensen. Jaren later verdwijnt een vrouw op mysterieuze wijze van het dek van een vrachtschip.
    Terwijl deze ogenschijnlijk disparate gebeurtenissen ingenieus met elkaar verweven worden, beweegt "Het glazen hotel' zich moeiteloos tussen het schip, de wolkenkrabbers van Manhattan en de wildernis van Vancouvereiland. Tegelijkertijd schetst Emily St. John Mandel een adembenemend beeld van hebzucht en schuld, liefde en wanen, en toont ze ons de talloze manieren waarop we ons leven betekenis proberen te geven.

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn