Het Kind en de Zwerver - Anne-Marie Hooyberghs RECENSIE

Recensie: Het Kind en de Zwerver - Anne-Marie Hooyberghs

Dora Stevens groeit op in een beschermde omgeving. Haar ouders zijn middenklasse en haar verloofde komt uit een lijn van advocaten. Haar toekomst lijkt bezegeld. Totdat Adam in haar voedselbank verschijnt, een voddige man die duidelijk op straat leeft. En hij komt niet alleen. Een kind van nog geen 3 jaar lijkt zijn zoontje te zijn. De pastoor vertelt Dora dat dit niet het geval is en Dora's nieuwsgierigheid is geprikkeld. Ze gaat de zoektocht aan, zonder zich te beseffen wat ze boven water zal halen.

Het genre 'christelijke romans' is altijd een beetje met een schuin oog aangekeken. Logisch, want het is makkelijk om door te slaan in de christelijke thema's. En ze zijn ook in Het Kind en de Zwerver ruimschoots aanwezig. De pastoor, de opvoeding van Dora, het feit dat zelfs een, voor ons, gewone sessie lekker zoenen in een schuurtje wordt aangemerkt als iets zondigs, als iets dat je niet doet, tenzij je een reputatie wilt ontwikkelen ten overstaan van de hele gemeenschap. Toch is het niet storend, of zo overweldigend dat je niets anders meer ziet. Het is een basis waar Hooyberghs haar fundering op legt, en het werkt voor haar! Gooi daar een goeie schep met intrige bovenop en een snufje (verboden) romantiek en je hebt een stevige roman waar je je tanden in kunt zetten.

Want plot, dat zit zeker in Het Kind en de Zwerver. Om het een page turner te noemen zou ver gaan, maar het is zeker een boek dat je uit wilt lezen. Net zoals Dora wordt je nieuwsgierig naar wat er nu echt speelt en wat er achter de hele façade van Adam zit. En beetje bij beetje wordt de sluier opgelicht. Je voelt jezelf steeds meer aangetrokken tot het mysterie.

Is de ontknoping het dan ook waard? Ja, ondanks de sluipmoordenaar die overdreven thema's heet, weet Het Kind en de Zwerver een boeiend plot neer te zetten dat je in zijn greep houdt. De hoofdpersonages zijn tot in de puntjes uitgedacht en zijn herkenbaar genoeg dat je je aan hen wil spiegelen. En het uiteindelijke doel, gewoon een goede roman neerzetten, is Hooyberghs zeker gelukt. Het Kind en de Zwerver is niet baanbrekend, maar dat hoeft ook niet altijd. Soms mag je ook gewoon in een hoekje wegkruipen met een roman die je even helemaal van de wereld haalt. Met Het Kind en de Zwerver zit je dan ook zeker goed!

Het kind en de zwerver

1  2  3  4  5

De negentienjarige Dora Stevens, hoofdpersoon in 'Het kind en de zwerver' van Anne-Marie Hooyberghs, komt uit een welgesteld gezin. Ze is verloofd en gaat een mooie toekomst tegemoet… als ze tenminste het spoor blijft volgen dat voor haar is uitgezet. Maar het loopt anders. Want Dora, die vrijwilligerswerk doet bij een voedselbank, ontmoet tijdens een wekelijkse uitdeelronde de haveloze zwerver Adam. Hij gedraagt zich afstandelijk en ondankbaar, maar Dora raakt geïntrigeerd – vooral door het feit dat hij een driejarig kind bij zich heeft dat volgens de pastoor niet zijn eigen zoon is. Dora's nieuwsgierigheid brengt haar dichter bij de waarheid, maar ook bij iets wat ze nooit had vermoed. 'Het kind en de zwerver' is een levensechte roman van de Vlaamse auteur Anne-Marie Hooyberghs.