Blauwtje - Lydia Rood RECENSIE

Recensie: Blauwtje - Lydia Rood

De twintigjarige Liesbeth en haar vriend Beer gaan helpen bij een tiendaags kamp voor autistische kinderen. Liesbeth doet haar best, maar alles gaat anders dan ze gehoopt had. Wat gaat er toch steeds mis? En ligt het wel aan haar? Daarnaast twijfelen haar vrienden en familie ook aan haar sinds Het Incident een aantal jaar terug, waardoor haar zelfvertrouwen het zwaar te verduren krijgt. In Blauwtje gaat Liesbeth op zoek naar antwoorden – en naar zichzelf.

Blauwtje is een prachtig, uniek en vooral heel interessant boek. Voor kenners van de boeken van Lydia Rood zal de naam Liesbeth een belletje doen rinkelen. Het gaat in Blauwtje inderdaad over dezelfde Liesbeth als uit Survival en Niemands meisje. Blauwtje is een op zichzelf staand verhaal en is dus te lezen zonder de andere twee boeken gelezen te hebben. Toch mis je best wel wat achtergrondkennis over de gezinssituatie en persoonlijkheid van Liesbeth als je pas bij dit derde boek aanhaakt. Daarnaast wordt er vaak terugverwezen naar 'Het Incident', waar Niemands meisje eigenlijk volledig over gaat, maar in Blauwtje wordt niet meer precies gezegd wat dat incident nu eigenlijk is. Je snapt Blauwtje dus beter als je Survival en Niemands meisje ook gelezen hebt.

Blauwtje heeft een hele bijzondere en originele opzet. Het boek is ingedeeld als 9 laatjes in een ladekast. De laatjes zijn eigenlijk de verschillende onderwerpen die elk een ander labeltje of tekeningetje hebben. Als je begint te lezen kom je er al snel achter dat je niet in een rechtlijnig verhaal bent beland. Je kunt het boek van voor tot achter lezen, maar dat hoeft niet, want aan het eind van de hoofdstukken staat ook telkens 'Meer hierover', waarmee wordt verwezen naar andere hoofdstukken in het boek.

Ook zijn alle hoofdstukken in Blauwtje verschillend. Het boek is een allegaartje van teksten: notities, chatgesprekken, verslagen van vergaderingen en zelfs gedichtjes gekrabbeld op papieren zakdoekjes. Deze mengelmoes maakt het verhaal heel leuk, spannend en dynamisch. Aan het begin van het boek moet je wel wat wennen aan zowel de opbouw, want het is soms nogal verwarrend. Maar als je eenmaal een beetje in het verhaal zit, kun je niet meer stoppen met lezen en is het verhaal echt geweldig.

Lydia Rood neemt in Blauwtje ook geen blad voor de mond, ze durft gewaagde onderwerpen aan te kaarten en dat is heel bijzonder en vooral verfrissend om te lezen. Hoofdpersonage Liesbeth heeft een autistisch broertje en zusje, een moeder met Asperger en een vader die alleen aan zichzelf denkt. Mede doordat Liesbeth opgegroeid is in dit dysfunctionele gezin en doordat ze nooit helemaal lekker in de groep ligt, heeft Liesbeth problemen ontwikkeld en daar lees je veel over in Blauwtje. Omdat Liesbeth zelf de verteller is in het boek kun je echt in haar hoofd kijken en lees je over haar zoektocht naar zichzelf.  Dat is vrij heftig om te lezen, want haar emoties voelen heel rauw en echt aan.

Liesbeth en Beer gaan helpen bij een kamp voor autistische kinderen, het kan dus niet ontbreken dat je ontzettend veel over autisme leert in dit boek. Dat is heel fijn, want Lydia Rood schrijft niet op een belerende of schoolmeesteresachtige manier over het onderwerp. Ze brengt alles op een begrijpelijke manier over. Omdat hoofdpersonage Liesbeth een autistisch zusje en broertje heeft, lees je ook veel over de problemen waar zij en haar familie tegenaan lopen, Rood is ook niet bang om kritisch te zijn en ook de negatieve kanten te belichten.

Blauwtje is dus een fantastisch boek waarin heftige onderwerpen aan bod komen. Het is een boek dat niet valt te vergelijken met ander boeken, zelfs niet met Survival en Niemands meisje, de andere boeken over Liesbeth. Lydia Rood durft taboes te doorbreken met dit boek en dat is heel verfrissend om te lezen. Onderwerpen zoals psychologische stoornissen en zelfmoordneigingen vormen een groot deel van dit boek. Ook bevat Blauwtje heel veel informatie over autisme, omdat Liesbeth gaat helpen op een kamp voor autistische kinderen en omdat haar broertje en zusje autistisch zijn. Rood weet ook dit allemaal op een menselijke en begrijpelijke manier over te brengen. Daarnaast heeft het boek een geweldige opzet, namelijk aan de hand van negen laatjes in een ladekastje, en kun je het boek op verschillende manieren lezen.

Recensie: Blauwtje - Lydia Rood

Blauwtje

1  2  3  4  5

Overal flikkeren ze me uit. Zet mij in een groep en ik ga raar doen. Ik schaam me dood, maar dat is achteraf. Achteraf is alles makkelijk, dan zie je de afloop erbij. Het kastje met de negen laatjes wordt mijn spiegel. Misschien, als ik alles achter elkaar lees... Misschien.

Liesbeth en haar vriend Beer helpen op een kamp voor autistische kinderen. Liesbeth doet haar best, maar alles loopt weer eens anders dan ze bedoeld had. Wat doet ze toch fout? Doet ze wel iets fout? Ze gaat op zoek naar antwoorden – en naar zichzelf.