De stad van de Tsaar - Martina Sahler RECENSIE

Recensie: De stad van de Tsaar - Martina Sahler

De stad van de Tsaar is een historische roman over de bouw van de stad Sint Petersburg door Tsaar Peter. Geïnspireerd door de Hollanders had hij een visie over de nieuwe hoofdstad van Rusland. Van over de hele wereld verzameld hij mensen die neerstrijken aan de Neva en helpen met de bouw. Zo volg je een doktersfamilie, twee architecten, een Zweedse gevangenen en een familie van Adel. Zo krijg je vanuit alle lagen van de nieuwe bevolking van Sint Petersburg mee hoe het er van 1703 tot aan 1712 eraan toe is gegaan.

Vanwege de vele personages die Martina Sahler gebruikt om dit verhaal te vertellen, bestaan de eerste 200 pagina's uit het introduceren van deze personages en daarmee komt het 'roman' gedeelte traag op gang. Sahler heeft het boek opgedeeld in drie delen, drie boeken. In boek 2 komen de meeste verhaallijnen samen door een ingrijpende gebeurtenis.

En in boek 3 lees je hoe iedereen het er uiteindelijk vanaf brengt.

Door personages uit verschillende bevolkingslagen te gebruiken weet Martina Sahler prachtig weer te geven wat voor een enorme onderneming het uit de grond stampen van De stad van de Tsaar is geweest. Peter had een duidelijke visie en wist precies hoe hij dit werkelijkheid kon laten worden. Iedereen sprak vol lof over de Tsaar en aanbad hem, behalve dan zij die in gevangenschap voor hem werkte. De stad van de Tsaar maakt dat ik heel nieuwsgierig ben geworden naar de stad Sint Petersburg, wetende wat het heeft gekost.

Favoriete personages zijn toch wel de dochters uit het doktersgezin. Zij hebben dromen, hebben lief en nemen het heft in eigen handen. Ze zijn arm genoeg om te weten dat ze hard moeten werken en rijk genoeg om de middelen te bezitten waardoor ze enkele dromen waarmaken. De personages die het wat beter hebben zijn meteen wat oppervlakkig en bezig met status, macht en misbruik. De verhalen van de gevangenen en lijfeigenen zijn heftig en brengen je terug naar de "werkelijkheid" in deze historische roman. Martina Sahler heeft een appendix toegevoegd waarin je kunt zien wat de feitelijke aspecten zijn geweest.

Al met al is De stad van de Tsaar een rijk verhaal over een grote gebeurtenis in de Russische geschiedenis en zeker de moeite waard om te lezen. Zeker wanneer je ooit in de stad bent geweest. Echter is het veel informatie waardoor het veel tijd in beslag nam om dit boek te lezen en goed mee te krijgen. Hierdoor beoordeel ik De stad van de Tsaar met drie hartjes.

De stad van de tsaar

1  2  3  4  5

Een prachtige roman over een fascinerende periode in de geschiedenis: het Rusland van de tsaren

Tsaar Peter de Grote zet de eerste stap naar zijn grote droom: een moderne stad bouwen naar westerse standaard. De stad, die zijn naam zal dragen, moet de poort naar het westen worden. De mooiste, meest ontwikkelde stad van het oosten. Het hoogtepunt van cultuur en beschaving: Sint-Petersburg.

Van heinde en verre trekken mensen naar de kersverse metropool om daar een nieuw leven te beginnen. Een Nederlandse timmerman komt er zijn fortuin verdienen. Een Duitse dokter komt met zijn kinderen; de een hoopt in Sint-Petersburg te kunnen studeren, de ander wil er de liefde vinden. Een Russische graaf brengt zijn beeldschone dochter mee, in de hoop dat de tsaar zijn hart aan haar verliest. Een Italiaanse architect probeert er zijn verontrustende verleden te ontvluchten. Intussen woedt buiten de stad in wording de Grote Noordse Oorlog voort en moet Peter het hoofd bieden aan intriges binnen zijn hof, en aan de vraag of hij al dat goud uit de schatkist niet beter aan zijn leger kan besteden.

Tegen de achtergrond van al deze levens krijgt Sint-Petersburg langzaam vorm en luidt de stad een nieuw hoofdstuk in de Russische geschiedenis in.

• Slag of stoot - Meghan Quinn