Vuur & Bloed - George R.R. Martin RECENSIE

Recensie: Vuur & Bloed – George R.R. Martin

In Vuur & Bloed van George R.R. Martin, de schrijven van de Het lied van ijs en vuur boeken, beschrijft hij de opkomst van het Huis Targaryen. In meer dan 800 pagina’s krijgen we een groot deel van de Targaryen geschiedenis zien. Het boek begint met Aegon de Verover en lezen we hoe hij de koning van de zeven koninkrijken is geworden. Langzaam werkt George R.R. Martin steeds meer naar het heden toe. Het boek eindigt bij Aegon III, waardoor hij in meer dan 800 pagina's ongeveer de helft van de geschiedenis van de Targaryens heeft verteld. Aangezien er groot op het boek staat dat dit deel 1 is, kunnen we verwachten dat de andere helft van de geschiedenis en de ondergang van de Targaryens in het tweede deel verteld wordt.

Wat als eerste opvalt zijn de prachtige tekeningen die dit boek sieren! Sommige tekeningen zijn zo groot als een hele pagina en andere nemen maar een halve pagina in beslag. Deze tekeningen zijn echt ter ondersteuning van het verhaal en persoonlijk vond ik het heel prettig dat deze aan het verhaal zijn toegevoegd! De tekeningen hebben echt te maken met wat er verteld wordt in het hoofdstuk en hierdoor gaat het verhaal nog meer leven.

Vuur & Bloed is een prequel op de boeken van Het lied van ijs en vuur (de boeken waar de populaire serie Game of Thrones op gebaseerd is). Het is echter echt aan te raden om eerst de boeken van Het lied van ijs en vuur te lezen, zodat je bekend bent met de wereld die George R.R. Martin gecreëerd heeft. In Vuur & Bloed worden namelijk veel bekende plaatsen als Koningslanding benoemd. Als je de andere boeken al gelezen hebt dan weet je al de functie en ligging van deze gebieden. Ook wordt er veel verwezen naar andere familie’s, zoals de Martells in Dorne. Het is fijn als je hier al bekend mee bent, zodat je het verhaal goed kan volgen.

George R.R. Martin heeft een prettige schrijfstijl, maar af en toe is het ietwat langdradig. Daarnaast is dit boek geen spannend fantasyverhaal zoals de boeken van Het lied van ijs en vuur, maar is dit echt veel meer een geschiedenisboek. Het is ook opgeschreven als een geschiedenisboek, waardoor de stof soms wel wat droog is. Je leert over hoe de Targaryens lange tijd hebben geregeerd. Zo lezen we dat Aegon twee kinderen krijgt, Maegor en Aenys. Aenys krijgt ook weer een aantal kinderen, waaronder Aegon. Hij heeft zijn kind naar zijn vader vernoemt. Het is hierdoor belangrijk dat je echt goed nadenkt bij het verhaal, anders ben je met al die namen die op elkaar lijken al snel de draad kwijt. Dit boek is vooral bedoeld voor de fans van zijn andere boeken en het is echt een mooie toevoeging aan de serie. Wat daarnaast ontzettend knap gedaan is, is dat je het gevoel hebt dat dit allemaal écht gebeurd is. Dit komt door de manier waarop hij het verhaal verteld. Zo zegt hij het volgende over de dood van Rhaenys Targaryen: “Of Rhaenys Targaryen haar draak overleefde, blijft omstreden. Volgens sommigen werd ze afgeworpen en viel ze dood, volgens anderen werd ze op de binnenplaats van het kasteel door Meraxes verpletterd. Enkele verslagen beweren dat de koningin de val van haar draak overleefde om vervolgens in de kerkers van de Ullers langzaam te worden doodgemarteld. Hoe ze werkelijk aan haar eind is gekomen zal vermoedelijk altijd een raadsel blijven, maar Rhaenys Targaryen, zuster en echtgenote van Aegon I, kwam om in het Dornse Hellenholt in het tiende jaar na de Verovering.” Doordat George R.R. Martin het zo schrijft alsof de verslagen niet eenduidend zijn, heb je dus echt het gevoel alsof je over echte gebeurtenissen leest. Dit is ontzettend knap gedaan.

Vuur & Bloed van George R.R. Martin is een mooie toevoeging aan de boeken van Het lied van ijs en vuur en vooral een aanrader als je deze boeken gelezen hebt en meer over de geschiedenis van Westeros en de Targaryens wilt leren. Vuur & Bloed krijgt van mij 4 hartjes.

Vuur en Bloed 1 - De Opkomst van het Huis Targaryen

1  2  3  4  5

Vuur en Bloed is het eerste deel van een tweedelige geschiedenis over het huis Targaryen van Westeros uit de boeken van Game of Thrones-auteur George R.R. Martin.
    Driehonderd jaar voordat Het Lied van IJs en Vuur begon veroverde Aegon Targaryen met zijn zussen-gemalinnen en hun drie draken het continent Westeros. Meer dan 280 jaar hielden zijn nakomelingen de heerschappij in stand. Ze doorstonden opstanden, burgeroorlogen en familieruzies... totdat Robert Baratheon de waanzinnige koning Aerys II van zijn troon stootte.
    Dit is de geschiedenis van het grote Huis Targaryen, opgeschreven door aartsmaester Gyldayn, getranscribeerd door George R.R. Martin.