De beminde - Kiera Cass RECENSIE

Recensie: De beminde - Kiera Cass

Koning Jameson moet een vrouw kiezen en hij laat zijn oog vallen op een dochter van adel, Hollis Brite. Hollis is daar in eerste instantie heel erg blij mee, want het is voor de meisjes op het kasteel het hoogste doel dat ze kunnen bereiken, trouwen met de koning. Toch besluipen de twijfels haar al snel en dat komt nog eens in een stroomversnelling als ze geïntrigeerd raakt door een andere jongeman.

Kiera Cass is geen geen onbekende voor de liefhebbers van romantische YA. Haar voorgaande boeken worden gekenmerkt door een portie verliefdheid, doorspekt met twijfels en innerlijke strijd. Dat is bij De Beminde niet anders en daarmee borduurt ze dus zeker verder op eerde uitgezette lijnen. De Beminde is het eerste deel van een duologie, die zich in een totaal nieuwe setting afspeelt, dus er zijn qua verhaal geen connecties met de eerdere boeken.

Het hoofdpersonage, Hollis Brite, is een meisje dat erg afgeschermd is opgegroeid. Ze is daarbij ook nog eens een grappenmaker en geen echte denker. De combinatie van die elementen zorgt er al snel voor dat je het gevoel hebt dat ze uiterst naïef is en ook vaak handelt als een ongeleid, eigengereid projectiel. Dat kan op den duur wel gaan irriteren en een paar diepe zuchten opwekken tijdens het lezen. Je bekijkt het verhaal vanuit het oogpunt van Hollis en de andere personages krijgen in De Beminde weinig diepgang mee. Misschien is koningin Valentina, uit buurland Isolte, wel het nevenpersonage waar je het meeste van mee krijgt en zelfs dat blijft vrij beperkt.

Kiera Cass laat het verhaal volledig rond Hollis draaien en vertelt de gebeurtenissen waar zij direct bij betrokken is of die haar aanbelangen. De informatie komt dus met mondjesmaat en daar zit je als lezer soms op te wachten om alles goed te kunnen begrijpen. Net zoals het geval is bij de personages, wordt ook de verhaallijn zelf simpel gehouden en wordt er geen pagina's besteed aan het verstrekken van veel achtergrond.

Mede hierdoor, en door de bijzonder toegankelijke schrijfstijl van Kiera Cass, leest De Beminde heel erg vlot. Ook wel te vlot op sommige momenten. Je vliegt over het verhaal heen omdat het lezen moeiteloos gaat en de verhaallijn erg makkelijk te volgen is. De voldoening die iedere lezen uit een boek haalt, zal erg individueel bepaald worden, maar af en toe de hersenen even aan het werk zetten werkt toch extra motiverend. Het zorgt er vaak ook voor dat het verhaal na het dichtslaan van het boek ook nog blijft hangen in je hoofd.

Als de vorige boeken van deze auteur je hebben kunnen bekoren en je hebt zin in een ontspannen lezend verhaal, dan moet je De Beminde zeker een kans geven. Probeer de verwachtingen die je eventueel na het einde van De Selectie-reeks hebt gecreëerd van je af te zetten en blanco aan deze duologie te beginnen. Dan raak je waarschijnlijk minder stel teleurgesteld. Geniet van de kabbelende verhaallijn alsof je op een bootje zit, maar bedenk je wel dat je de waterval al van ver hoort aankomen. Het is wachten op het vervolg nu en hopen dat Kiera Cass daarin uitpakt met diepere lagen en beter uitgewerkte personages. Dan was De Beminde gewoon een opmaat, een plattegrond waarop ze haar kasteel van een verhaal kan bouwen.

Recensie: De beminde - Kiera Cass

De beminde

1  2  3  4  5

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen.
    Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.