De viool van de vijand - Daphne van Rapenburgh RECENSIE

Recensie: De viool van de vijand - Daphne van Rapenburgh

De viool van de vijand gaat over een groot gezin dat wat naïef tegenover het begin van de Tweede Wereldoorlog staat. Ondanks dat de Duitsers Nederland bezetten zien vooral de ouders van het gezin er vooralsnog geen gevaar in. Ze nodigen zelfs Duitse soldaten thuis uit, want met zeven dochters is een huwelijk een welkom vooruitzicht. Verstoten door de buurt vanwege hun connecties met de Duitsers lijkt het voor de familie van Maarssen te eindigen met een hoop rampspoed.

Het personage waar vanuit De viool van de vijand wordt beschreven is Marie, een van de middelste dochters waar uiteindelijk alle hoop op wordt gevestigd wanneer haar oudere zusters naar Duitsland worden gestuurd. De liefde tussen haar en Dirk de Lange is de rode draad van het verhaal. Daphne van Rapenburgh beschrijft vanuit Marie een herkenbare gezinsdynamiek waarbij de liefde van de ouders zich focussen op de oudste dochters en van de rest verwachten dat ze hard werken om zo ook nog iets toe te kunnen voegen.

Dit wordt vrij snel duidelijk waardoor na twee pagina's er bij mij als lezer al een afkeer ontstond richting de familie.

Als lezer was dit mijn eerste boek van Daphne van Rapenburgh waardoor ik niet goed kan zeggen of het haar schrijfstijl is of dat ze bewust heeft gekozen voor de manier waarop de personages spreken. Veel gezegdes en spreekwoorden en veel zinnen eindigen met 'hoor'.

Hierdoor ontstaat er een heel naar toontje waar mijn haren recht van overeind gingen staan.

Anderzijds zit er een soort "netheid" in die heel raar leest. Wanneer personages vanuit woede iets uitroepen is het ontzettend netjes verwoord, zelfs een beetje kinderlijk. Of is het toch echt de taal vanuit die periode? Ik vermoed en hoop het laatste voor Daphne van Rapenburgh. Wat niet gek is wanneer de schrijfster zelf al ver in de tachtig is.

Het enige wat ik hierdoor zou kunnen concluderen is dat De viool van de vijand wellicht een zeer specifieke doelgroep enorm aan zou kunnen spreken. Maar voor de jongere lezer die meer gewend is niet zo geschikt is. Het verhaal is beschreven in nog geen 200 pagina's die mij op geen enkele manier konden boeien. Ik gun dit boek aan anderen die wellicht meer open staan voor dit verhaal en de schrijfwijze. Mijn beoordeling komt helaas niet verder dan 1 hartje.

De viool van de vijand

1  2  3  4  5

Daphne van Rapenburgh brengt met 'De viool van de vijand' een oorlogsverhaal over een gezin dat niets méér wil dan een prettig leven leiden. Wanneer twee jonge Duitse soldaten bij hen aankomen met een viool, denkt vader Van Maarsen dat ze weinig kwaad in de zin kunnen hebben. Ze hebben een viool bij zich, geen geweer! Hij ziet in deze jongemannen uitstekende toekomstige echtgenoten voor zijn dochters. Deze naïeve gedachte komt hen duur te staan als blijkt wat het ware gezicht is van de Duitsers die zo vriendelijk leken. 'De viool van de vijand' is een aangrijpend verhaal over heel gewone mensen die midden in de Tweede Wereldoorlog worden gestort, een oorlog waar geen ontkomen aan was. Daphne van Rapenburgh heeft als kind zelf deze oorlog meegemaakt en weet dus precies hoe dat voelde.

• Slag of stoot - Meghan Quinn