Zilveren Vleugels - Camilla Läckberg RECENSIE

Recensie: Zilveren Vleugels - Camilla Läckberg

Faye Adelheim is de ex-vrouw van de bekende Jack Adelheim, maar ook de vrouw die tot het bot vernederd en berooid achtergelaten terugkwam als succesvolle zakenvrouw met haar bedrijf Revenge. Eind goed, al goed? Nee zeker niet, het verhaal van Faye eindigde niet met haar vlucht uit haar Gouden Kooi, het was slechts het begin.

Als je je afvroeg wat Camilla Läckberg nog had te schrijven over Fayes avonturen na Gouden Kooi dan heb je haar onderschat. In Zilveren Vleugels weet ze op een indrukwekkende manier het verhaal van Faye verder te vertellen. Hoewel het misschien leek alsof Faye de hele wereld in haar handen had, blijkt niks minder waar te zijn. Wanneer je opklimt, maak je vijanden en Faye laat daar geen gras over groeien.

De hoge kwaliteit van Zilveren Vleugels zit hem in de details. De prachtige, donkere kaft wordt gesierd door rode lippenstift. Rood, de kleur van gevaar, van uitdaging en sexy vrouwen, oftewel een accurate omschrijving van Faye Adelheim. Door het verhaal heen wordt door verschillende powervrouwen een rode lippenstift uit de tas gehaald om zich voor te bereiden op hun eerstvolgende strategische zet. Want de vrouwen uit Zilveren Vleugels spelen graag een spelletje Stratego. Camilla Läckberg weet dit strategische spel zo uit te schrijven dat ze van (familie)drama en het bedrijfsleven een psychologische light-thriller maakt. En zolang je je verwachtingen daar maar op afstemt, heb je een pareltje in je handen.

Het oog voor details zit hem niet alleen in de opdruk van de kaft, maar ook in de titel. Er wordt verwezen naar Fayes ontwikkeling als meisje met brozen vleugeltjes, als vrouw met wassen vleugels zoals Icarus uit de Griekse mythologie en uiteindelijk de vrouw met zilveren vleugels.

Camilla Läckberg is een enorm talentvolle schrijfster. Ze krijgt het voor elkaar om het beeld wat we hebben van bepaalde personages uit Gouden Kooi totaal om te draaien in Zilveren Vleugels. Dat doet ze op zo'n subtiele wijze, maar toch ook zo overduidelijk. Hierdoor voelt Zilveren Vleugels absoluut niet aan als een slap aftreksel van deel één, maar als een voortzetting van haar succes.

Ook is Camilla Läckberg niet bang om te laten zien dat je niet alles bij voorbaat op moet geven. Soms moet je het toch een kans geven, ook al kom je uiteindelijk weer op hetzelfde punt uit als waar je bent begonnen. Hoewel Zilveren Vleugels vernieuwend en verrassend is als vervolg op Gouden Kooi, zijn sommige verhaallijnen wel voorspelbaar. Hierdoor wordt het verhaal nooit heel spannend en blijft het vooral bij een hele light thriller die meer overeenkomsten vertoont met een chicklit. De dure merken vliegen je om de oren en de eindeloze seksscènes lijken soms uit verband getrokken, zeker als het alleen is om een middelvinger naar de mannenwereld op te steken.

Al met al is Zilveren Vleugels een roman van vele verhalen. Verhalen uit het verleden komen terug, maar nieuwe avonturen dringen zich aan. Faye en de vrouwen om haar heen roesten niet vast in hun haat, maar strekken hun vleugels om de wereld te blijven ontdekken. De heerlijke schrijfstijl van Camilla Läckberg, de subtiel verwerkte details en een goed verhaal, zorgt voor een goed boek. Van Gouden Kooi naar Zilveren Vleugels, ik kijk nu al uit naar Bronzen ...

Zilveren vleugels

1  2  3  4  5

Net als Faye begint te denken dat de rust in haar leven is teruggekeerd, wordt ze plotseling weer in het nauw gedreven. Ze is in het buitenland een heel nieuw leven begonnen; haar ex-man Jack zit in de gevangenis en haar bedrijf Revenge is waanzinnig succesvol. Maar vlak voordat Revenge in de VS gelanceerd gaat worden, wordt het bedrijf serieus bedreigd en is Faye gedwongen naar Stockholm terug te keren. Met de hulp van een zorgvuldig geselecteerd team van vrouwen, gaat ze de strijd aan om haar bedrijf veilig te stellen - en om zichzelf en degenen die ze liefheeft te beschermen.