Evergreen - Mikkel Karstad RECENSIE

Recensie: Evergreen - Mikkel Karstad

Het is lang geleden dat ik in Zweden was. Wat ik me herinner is dat we gingen wildkamperen. Dat mag nog steeds in Zweden, mits je je aan een aantal regels houdt. Evergreen van Mikkel Karstad deed me direct terugdenken aan die tijd.

Evergreen is al bijzonder voordat je het hebt opengeslagen. Het is groen. Het heeft zelfs groen op snee. Het is groot, iets groter dan A4 en het heeft maar liefst 296 pagina's. Blader je er doorheen dan is het nog steeds bijzonder. En het blijft groen! Geen lappen tekst maar veel schitterende foto's van Anders Schønnemann. Foto's die overwegend groen uitstralen.

Mikkel Karstad en Anders Schønnemann reisden samen door Scandinavië voor het maken van het vegetarische kookboek Evergreen. En dat terwijl Anders een verstokte vis- en vleeseter is. Dat bleek ook uit hun twee eerdere boeken. In Evergreen komen alle seizoenen voorbij. Koken met de seizoenen is voor dit boek heel belangrijk. Gebruik ingrediënten die in dat seizoen verkrijgbaar zijn. Mikkel Karstad maakte de recepten zo dat ze in iedere eenvoudige keuken te bereiden zijn. Dat blijkt ook want ik kookte uit dit boek in mijn zeer eenvoudige vakantiekeuken. Geen wildkamperen deze keer, maar gewoon op een camping.

Het eerste hoofdstuk brengt ons naar 'Het Bos'. Het eerste recept volgt pas na 11 bladzijden, groene bladzijden, witte bladzijden, foto's van het bos en foto's van een op houtvuur kokende Mikkel Karstad. Het is het recept voor Ethiopische koffie met brandnetels, klaverzuring, beukenblad en sparrenscheuten. Nu niet meteen een recept dat je eenvoudig even maakt. Daarvoor wordt ook al gewaarschuwd bij de ingrediëntenlijst. Sparrenscheuten bijvoorbeeld worden in Zweden veel gebruikt, maar zijn in Nederland nauwelijks verkrijgbaar. Er volgen meer recepten met onder meer koolzaadbloemen, beukenbladeren en look-zonder-look. Daarna worden de recepten toegankelijker met onder andere courgette, erwten en bonen. Na het bos volgen nog 'Het Eiland', 'De Akker', en 'De Landtong'. De recepten zijn verder geordend op hoofdingrediënt: bloemkool, broccoli, wortels, uien, aardperen, rode biet en knolselderij. De boodschap blijft: gebruik verse ingrediënten. Voor erwten betekent dit bijvoorbeeld, dat die maar gedurende een korte tijd verkrijgbaar zijn.

Ik begon met een recept uit het hoofdstuk over bonen: Risotto van Parelgort met tuinbonen, basilicum, waterkers, roomkaas en Parmezaanse kaas. De parelgort was nieuw voor mij, maar wij vonden het als risotto erg lekker. De combinatie met de tuinbonen was verrassend smaakvol.

Als tweede koos ik voor een lunchgerecht van de akker: Zachte uien met spiegelei, geschroeide tomaten en uienloof. Ik maakte het op vakantie op mijn skottelbraai en dat was een groot succes. Het uienloof verving ik door lente-ui. Een heerlijk lunchgerecht dat altijd wel in de smaak valt.

Evergreen is een aaneenschakeling van mooie foto's en smaakvolle, vegetarische en maakbare recepten. Geen uitgebreide verhalen dus en geen uitleg over ingrediënten en kookstijlen. Wél een handige seizoenskalender met daarin de verkrijgbaarheid van de gebruikte groenten.

Recensie: Evergreen - Mikkel Karstad

Evergreen

1  2  3  4  5

Er is veel goeds te zegen over de kleur groen. Uit onderzoek blijkt dat groen een rustgevende werking heeft - een groene omgeving is gunstig voor onze gezondheid en ons welzijn, en verlaagt het stressniveau. Dus relax en ga mee op een mooie en smakelijke reis door de groene wereld van de Deense chef Mikkel Karstad en fotograaf Anders Schønnemann.

De keuken van Karstad wordt gekenmerkt door eenvoud en smaak en is gebaseerd op de ingrediënten van het seizoen. Van risotto met courgette en munt tot aardperen in kokos met rode linzen en currypasta: de 70 recepten inspireren om groenten opnieuw te bekijken en anders te combineren. Uitgangspunt voor alle recepten uit Evergreen is dat iedere thuiskok de gerechten kan bereiden.