Cliënt E. Busken - Jeroen Brouwers RECENSIE

Recensie: Cliënt E. Busken - Jeroen Brouwers

Dit is het verhaal van een dag in het leven van een dementerende man, Meneer Busken. Hij is opgenomen op een gesloten inrichting van een zorginstelling. Hier zit hij in een rolstoel en zijn dagen bestaan uit ontmoetingen met mede cliënten, afspraken met diverse zorgverleners als psychiaters en fysiotherapeuten, en het dagelijkse ritme van de instelling met wassen, ontbijt, naar de tuin, een tafelspelletje, etc. Busken doet net of hij niet kan horen en praten, maar ondertussen neemt hij alles in zich op. In zijn hoofd geeft hij voortdurend commentaar op wat er om hem heen gebeurt en deze gedachtenspinsels vormen het boek Cliënt E. Busken. Regelmatig kijkt Busken terug op zijn leven, maar het wordt nooit precies duidelijk wat voor leven hij gehad heeft. Zo noemt hij verschillende beroepen die hij gehad zou hebben, en ook kan hij zich niet goed herinneren of hij een dochter heeft. De relatie met zijn moeder was schijnbaar erg slecht.

Jeroen Brouwers is een bekende Nederlandse literaire schrijver met een imposante lijst aan boeken op zijn naam. Ook heeft hij vele literaire prijzen gewonnen. Jeroen Brouwers is inmiddels 80 jaar oud. Dat de schrijver op leeftijd is zie je terug in de keuze van sommige ouderwetse woorden. Jeroen Brouwers heeft in 2007 een prijs voor de meest literaire zin gewonnen. De schrijver is dan ook echt een woord-kunstenaar. Ook in Cliënt E. Busken schrijft hij prachtige zinnen. Hierbij schrijft hij vanuit het hoofd van de hoofdpersoon. Hij schrijft alle gedachtenspinsels van Busken achter elkaar, zonder alinea's in de tekst aan te brengen. Het verhaal is wel verdeeld in hoofdstukken, waarbij elke hoofdstuk begint met drie puntjes die een nieuwe reeks gedachtenspinsels aangeven.

Cliënt E. Busken heeft maar weinig plotwendingen. Het toont vooral het leven op een gesloten inrichting voor dementerenden. Hierbij worden weinig details geschuwd. Er zitten veel beschrijvingen in van toiletbezoeken, vieze pampers, bevuilingen met ontlasting en gênante douchebeurten. Het zorgpersoneel wordt niet erg positief neergezet. Zij zijn, in de ogen van Buskens, betuttelende mensen die hem behandelen als een kind. Voor de lezer die er tegenop ziet ouder te worden is dit geen positieve en hoopgevende kost. Het levert af en toe wel grappige taferelen op.

Cliënt E. Busken is een aanrader voor lezers die houden van literaire romans en daarbij vooral genieten van mooie tekst. Fans van Jeroen Brouwer zullen verheugd zijn dat de schrijver op zijn hoge leeftijd toch nog een boek met de voor hem kenmerkende literair hoogstaande zinnen heeft geschreven. Voor de lezer die op zoek is naar een verhaal met een stevig plot heeft dit boek minder te bieden.

Cliënt E. Busken

Jeroen Brouwers

15 oktober 2019

ISBN 9789025455941
    Uitgever Atlas
    192 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De bejaarde E. Busken verblijft tegen zijn wil in de gesloten afdeling van een verzorgingscentrum waar men niet spreekt van patiënten, maar van cliënten. Is hij dement? In ieder geval is hij geïnterneerd om af te kicken van een verscheidenheid aan verslavingen. Hij zegt niets en lijkt ook niets te horen. Roerloos in zijn rolstoel staart hij voor zich uit, terwijl hem inmiddels niets ontgaat van wat er om hem heen plaatsvindt en dat hij inwendig van snerpend commentaar voorziet. Met zijn medebewoners bemoeit hij zich niet, louter in beslag genomen door zijn eigen ongericht door elkaar wentelende gedachten. Deze bewegen zich van verontwaardiging en machteloos verzet tegen zijn situatie via troebele herinneringen naar megaloma-nie. Hij acht zichzelf een groot wetenschapper, ?losoof en schrijver, jammerlijk miskend en misplaatst tussen de andere cliënten, die in de war zijn als hijzelf.
    Cliënt E. Busken beschrijft een dag uit zijn leven in de instelling, inclusief zijn warrige gedachtenuniversum. Brouwers doet dat vanop gerede afstand met nabije betrokkenheid. Een korte roman, navrant en hilarisch