Blond op Bonaire - Ellen De Vriend RECENSIE

Recensie: Blond op Bonaire - Ellen De Vriend

Linda gaat met haar man Lex, hun dochter Luna en haar vriendin Guusje op reis naar Bonaire. Vlak voor hun vertrek bereikt het nieuws Nederland dat er opnieuw een blond meisje vermist is op het eiland en dat baart Linda toch zorgen. Ze wil de beide blonde meisjes ter plaatse goed in de gaten houden, maar zoals echte tieners willen die twee liever hun eigen gang gaan. En dan verdwijnt Guusje...

Blond op Bonaire start met een aantal samenvattingen van verdwijningen/verkrachtingen/moorden op jonge vrouwen, voornamelijk in Nederland, vanaf de jaren '70 tot nu. Dat is heel heftig en eigenlijk volledig in strijd met de cover van dit boek, die toch een zonnige, luchtige sfeer uitstraalt én de verwachting die je als lezer hebt bij het kiezen van dit boek. Ellen De Vriend neemt het hoofdthema van Blond op Bonaire door het gehele boek erg serieus en dat zorgt voor een interessante leeservaring.

Het verhaal speelt zich af op een zonnige locatie waar de meeste mensen heen gaan om ontspanning te vinden. Toch is dat niet het gevoel dat je krijgt tijdens het lezen, maar het is ook wel erg helder dat dit niet een probleem is dat zich enkel op Bonaire afspeelt. Jonge vrouwen zijn door de tijd heen omwille van hun ogenschijnlijke kwetsbaarheid herhaaldelijk kwaad bejegend, vaak met fatale afloop. Als vrouw groei je er mee op en daardoor wordt het bijna maar 'normaal' gevonden, maar dat is het natuurlijk niet. Ellen De Vriend oordeelt niet, maar geeft in een fictief verhaal weer hoe het er uit kan zien, ook vanuit het perspectief van de dader.

Is Blond op Bonaire dan erg zwaar om te lezen? Nee, dat dan ook weer niet. Het is geen dik boek en de stijl is ook zodanig dat je het eigenlijk moeiteloos kan lezen. Bij een vlotte lezer zal het in één avond, in één ruk uitgelezen zijn. Het allermooiste hieraan is, dat je na afloop ook tevreden bent. Het einde had beter uitgewerkt kunnen worden, dat is waar, maar eigenlijk is het verhaal wel afgesloten en voldoet het zo ook, al is er dus naar het einde toe wel een verval in kwaliteit te bemerken.

De personages zijn niet volledig uitgediept, maar passen wel goed binnen het verhaal. De onderlinge verhoudingen worden vaak door conversaties weergegeven en die voelen natuurlijk aan. Als je op zoek bent naar psychologisch uitgewerkte personages, dan ben je bij Blond op Bonaire niet aan het goede adres, maar de karakters worden wel kleurrijk, zij het een beetje cliché, neergezet. Dochter Luna kan op sommige momenten wel echt het bloed onder je nagels vandaan halen en dat is vermoedelijk ook de opzet van Ellen De Vriend.

De plot verloopt ordelijk en volgt de tijdsindicatie die aan de hoofdstukken wordt gekoppeld. Er zijn twee perspectieven met daartussen een mysterie en Ellen De Vriend houdt alles overzichtelijk voor de lezer. De logische tijdsindeling verhoogt de geloofwaardigheid van het verhaal en heeft als gevolg dat je ook steeds meer gaat meeleven, naarmate de tijd verstrijkt en Guusje steeds langer spoorloos blijft. Als lezer weet je niet wat er precies is gebeurd en dat leidt tot een spannende ontknoping, met een verrassende plottwist.

Blond op Bonaire is een thriller met een degelijke boodschap die verpakt zit in een prettig leesbare stijl. Ellen De Vriend bindt de lezer meer door het thema aan het boek dan door de personages, maar daar is niets mis mee. Er zit voldoende spanning in en er is aandacht voor detail (let op het moment dat hoofdpersonage Linda zelf een boek zit te lezen). Psychologisch gezien waren er zeker mogelijkheden om het geheel nog sterker te maken en het einde had hetzelfde niveau van het begin mogen vasthouden, maar dit is absoluut een aanrader om in de vakantie te gaan lezen als je van wat lichtere thrillers houdt!

Blond op Bonaire

1  2  3  4  5

Journaliste Linda van Dam vertrekt met haar man Lex, dochter Luna (17) en haar vriendin Guusje (17) voor een tropische vakantie naar Bonaire. Kort voor hun vertrek verdwijnen twee jonge, blonde vrouwen spoor loos. Van de ene vrouw ontbreekt elk spoor, van de ander worden teenslippers en een fiets gevonden. Het gerucht dat ze zijn vermoord, verspreidt zich als een lopend vuurtje over het eiland.
    Wanneer Luna en Guusje met twee buurjongens naar een feest willen in een van de luxe resorts, vindt Linda dat geen probleem. Ze spreken af dat Lex hen "s avonds ophaalt. Stiekem verwisselen zij het saaie feest voor Karels Bar op de boulevard, waar het veel gezelliger is. Maar dan verdwijnt Guusje. Onmachtig over het corrupte politiecorps en zich schuldig voelend tegenover Guusjes moeder, gaat Linda zelf op onderzoek uit.
    Lukt het haar de waarheid te achter halen?