Die vakantie in Frankrijk - Sue Moorcroft RECENSIE

Recensie: Die vakantie in Frankrijk - Sue Moorcroft

Michele en haar man Alister zijn uit elkaar, maar besluiten toch om nog een laatste keer samen op vakantie te gaan. Zo kunnen hun kinderen zien dat ze ondanks de scheiding toch goed met elkaar overweg kunnen gaan en kan er aan het idee gewend worden. Michelle trekt het niet om alleen met Alister te zijn en vraagt haar zus Leah mee.

Wat voor Leah een ontspannende vakantie in de Franse Provence had moeten zijn, wordt een zomer vol verliefde tieners, liefdesaffaires, scheidende echtparen en een onverwachte zwangerschap. Het lijkt er even op dat dit het een 'holiday-from-hell' gaat worden, maar Leah blijkt op haar best te zijn wanneer alles tegenzit. Gelukkig is er nog een aantrekkelijke buurman die zijn gîte aan het opknappen is in de prachtige en zonnige lavendelvelden. Kan hij ervoor zorgen dat dit alsnog een topvakantie wordt voor Leah?

Die vakantie in Frankrijk van Sue Moorcroft is het ideale boek dat je meeneemt in de vakantiesferen. Het bezit alle elementen waar een goede feelgood roman aan moet voldoen: normale mensen met herkenbare problemen, een prachtige omgeving, lekker eten, liefde, drama en verrassende wendingen.

In Die vakantie in Frankrijk volg je als lezer voornamelijk het verhaal vanuit Leah, maar ook vanuit Ronan, de knappe buurman en de drie tieners.

Leah is de coole tante die mee gaat op vakantie. Ondanks dat ze andere plannen had, begrijpt ze dat haar zus Michelle in een lastige positie zit en daarom offert Leah haar vakantieplannen op om als bliksemafleider te fungeren. Eenmaal aangekomen in de Provence dient het ene na het andere probleem zich aan. Wanneer Leah niet meer op Michelle en Alister kan rekenen, staat ze er alleen voor met hun kinderen Natasha en Jordan. Leah is een personages dat enorm kan genieten van tijd voor haarzelf en vind het dan ook moeilijk om met de situatie om te gaan, vooral omdat ze er niet zelf om heeft gevraagd. Het is dan ook mooi om als lezer te zien hoe Leah zich in het verhaal ontwikkelt als een energieke en sympathieke vrouw die op haar best is wanneer het tegenzit. Iedereen zou een tante Leah in zijn leven moeten hebben!

Ronan is een verleidelijke man die na een vliegtuigcrash naar de Provence is vertrokken om daar te herstellen. Al kan hij het niet laten om de gîte op te knappen die zijn vader hem heeft nagelaten. Het is een charmant personage die graag een helpende hand biedt. Nadat Ronan is gescheiden van zijn vrouw heeft hij de ene na de andere one night stand gehad. Hij durfde zich niet te binden. Net wanneer hij verliefd wordt en ervoor wil gaan, duikt er iemand op waardoor hij niet voor zijn eigen geluk kan gaan. Die tweestrijd tussen wat Ronan het liefste zou willen en waar hij mee moet dealen in hartverscheurend. Als lezer zou je hem dan ook het liefste door elkaar willen rammen en vragen waar hij mee bezig is.

Ook de kinderen Jordan, Natasha en Curtis komen in dit boek aan bod. Curtis is de zoon van Ronan en hij weet hoe het is om als kind opgevoed te worden door ouders die gescheiden zijn. Met de ervaringen die hij heeft meegemaakt probeert hij Natasha en Jordan te troosten wanneer zij in hetzelfde schuitje komen te zitten. Het is bijzonder dat in dit boek ook de gevoelens van de kinderen naar voren komen. Dit zorgt ervoor dat je als lezer het verhaal van alle kanten mee krijgt.

In Die vakantie in Frankrijk lees je dus niet alleen wat alle problemen met de ouders doen, maak ook hoe hun kinderen hier tegenaan kijken en ermee omgaan. Als lezer bouw je een band op met de personages, omdat je ze echt goed leert kennen. Het is alsof je deel uitmaakt van de familie. Het zijn stuk voor stuk normale personages met herkenbare problemen en dat is ook meteen de kracht van dit boek. Alle personages zijn zo levensecht en menselijk beschreven, dat iedereen zich hierin kan herkennen.

Sue Moorcroft weet je in Die vakantie in Frankrijk meerdere malen te verrassen. Het is een heerlijk boek met een origineel en verfrissend verhaal. Mede omdat het levensecht gebeurt had kunnen zijn. Ieder huisje heeft zijn kruisje en dat zie je in die vakantie in Frankrijk maar al te goed terugkomen. Het is een liefdevol geschreven boek met veel drama, humor en herkenbaarheid. Het zou een prachtig verhaal zijn om te verfilmen!

Die vakantie in Frankrijk van Sue Moorcroft is hét boek dat je deze zomer mee op vakantie neemt. Zet je telefoon uit, ga in de zon zitten en laat je meenemen naar de prachtige lavendelvelden in de Provence! Het boek ziet er misschien uit als een dikke pil, maar eenmaal uit wens je dat het boek dikker was geweest.

Die vakantie in Frankrijk

1  2  3  4  5

Een zomer in de Franse Provence met haar familie lijkt Leah heerlijk, tot zich tussen de vakantiegangers ook drie tieners met twee liefdesaffaires, een scheidend echtpaar en een onverwachte zwangerschap aandienen. Dit is niet de ontspannen vakantie die Leah Beaumont in gedachten had, maar ze zal het ermee moeten doen. En dus reist ze naar Frankrijk in haar eigen Porsche Cayenne, terwijl haar familieleden volgen in hun Pink-Pig bus (jazeker, het busje is roze).
    Leah vervult de rol van gesprekspartner, kok en afwasser, maar fungeert ook als bliksemafl eider voor de huwelijksperikelen van haar zus. Het lijkt erop dat dit een "holiday-from-hell' gaat worden, maar Leah blijkt een sympathieke en energieke vrouw te zijn die op haar best is als het tegenzit. Zij houdt de boel draaiende als alle anderen vol zijn van hun eigen emotionele problemen.
    Tussen alle tumult in de prachtige en zonnige lavendelvelden wordt Leah afgeleid door een aantrekkelijke piloot die zijn gîte aan het opknappen is…