De Honger - Kasper van Beek RECENSIE

Recensie: De Honger - Kasper van Beek

Wanneer psycholoog Liam Sandberg samen met mijn zijn vrouw Evi en dochter Jana thuiskomt van een ontspannen weekendje in hun vakantiehuis, vinden ze voor de televisie een afstandsbediening waarop een gele post-it geplakt is. Op deze post-it staat in grote letters PLAY. Wanneer zij hun televisie aanzetten, zien ze dat hun hele leven is gefilmd. Iemand heeft in elke ruimte van het huis een camera geïnstalleerd en heeft bijna een jaar lang meegekeken naar het gezinsleven van de familie Sandberg. Brigadier Isabella Neri is als eerste ter plaatse en neemt de uitdaging aan om degene te vinden die hier verantwoordelijk voor is. Want bij iedereen overheerst de vraag: waarom wil iemand een – op het oog – doodnormaal gezin elke minuut van de dag volgen?

En dat dit gezin natuurlijk niet doodnormaal is, kom je als lezer snel achter.. De Honger geschreven door Kasper van Beek is een spannende thriller van Nederlandse bodem. Van hem verscheen eerder Vogelvrij, zijn debuut dat goed werd ontvangen. Van Beek schrijft op een prettige manier. Je duikt als lezer echt in het verhaal, mede doordat alle personages goed uitgewerkt zijn. Je komt veel van de (hoofd)personen te weten en kunt je daardoor een goed beeld van hen vormen. Van Beek werpt de nodige vragen op en die worden pas vrij laat in het boek beantwoord. Iedereen blijkt in ieder geval zijn bijzondere kanten en eigen bagage te hebben, die in veel gevallen van grote invloed is op het verhaal.

Je leest dit verhaal zowel door de ogen van Liam als door die van rechercheur Isabella. Enerzijds merk je dus wat de impact van alle camera’s op het gezin is, anderzijds raak je ook betrokken bij de zoektocht naar de dader en kun je als lezer meedenken en -puzzelen. Af en toe worden er wat flashbacks door het verhaal heen geweven. Hierin spring je terug naar Liams verleden. In het begin is niet duidelijk wat de functie hiervan is, maar naarmate het verhaal vordert, wordt voor de lezers steeds duidelijker dat deze stukjes allesbepalend zijn. Je leert andere kanten van diverse personages kennen en ieder personage lijkt een mogelijke dader te zijn. Zo houdt Van Beek het verhaal boeiend en verrassend: veel wendingen komen onverwacht, waardoor je het einde van het boek niet ziet aankomen. Tot op de laatste pagina blijft het spannend!

Bij veel thrillers valt het plot vaak tegen: het wordt afgeraffeld of is erg vergezocht. Zonder teveel te verklappen, kan ik hierbij vertellen dat ik het boek met een goed en bevredigend gevoel dichtsloeg. Een spannend, onverwacht einde, dat je wel even aan het denken zet.. Al met al vind ik De honger een goede thriller van Nederlandse bodem, met genoeg plotwendingen en verrassingen om het verhaal interessant te houden. Ik geef het boek vier hartjee.

Recensie: De Honger - Kasper van Beek

De Honger

1  2  3  4  5

Liam Sandberg, zijn vrouw Evi en hun dochter Yana komen na een weekendje weg thuis in Amsterdam. Op de salontafel ligt een onbekende afstandsbediening met daarop een gele post-it. Op het papiertje staat PLAY geschreven. Als Liam de afstandsbediening gebruikt verschijnt
    hun eigen woonkamer op de televisie, gefilmd van een hoog standpunt. Door het beeld loopt Evi, in een badjas. Dan worden er zes afzonderlijke schermen zichtbaar. Op elk beeld is een ander deel van hun huis te zien, en ook Liam en Yana zijn gefilmd. Rechtsboven staan een
    datum en een tijd, en als Liam doorspoelt vliegen de dagen voorbij.

De volgende dag vindt de politie zeventien verborgen camera's in het huis van Liam Sandberg. Rechercheur Isabella Neri staat voor een raadsel. Wie heeft de camera's geplaatst? En waarom wil iemand de familie Sandberg elke minuut van elke dag filmen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn