De mensen boven ons - Lisa Jewell RECENSIE

Recensie: De mensen boven ons - Lisa Jewell

Als Libby 25 wordt, krijgt ze een brief van een advocaat met de mededeling dat ze een huis heeft geërfd van haar ouders. Het is echter niet zomaar een huis, maar een huis met een enorm verleden. De mensen die er woonden zijn dood aangetroffen in het huis, terwijl er boven een gevoed en verzorgde baby in een wieg lag. Wat is er in het huis gebeurd en wie heeft de baby verzorgd?

Er lopen drie verhaallijnen door elkaar heen in De mensen boven ons; twee in het heden en een in het verleden. Elke verhaallijn wordt verteld door de ogen van een ander personage die elk op hun eigen manier betrokken is bij het duistere verleden. De verhaallijn in het verleden neemt de lezer mee in de gebeurtenissen uit het verleden, terwijl de verhaallijnen in het heden laten zien hoe de hoofdpersoon steeds meer over haar verleden te weten krijgt en steeds meer ontdekt over de gebeurtenissen in het huis. Door de verschillende verhaallijnen neemt Lisa Jewell de lezer aan de hand mee in de levens van de verschillende personages en raakt de lezer verstrikt in een web van een duister verleden.

De mensen boven ons begint midden in het verhaal. Er is een hoop in het verleden gebeurd waarvan de lezer en de hoofdpersoon niets afweet en veel vragen waar geen antwoorden op zijn. Hierdoor wordt de lezer nieuwsgierig naar het verhaal en wat er nu eigenlijk is gebeurd in het verleden. Lisa Jewell stuurt de lezer samen met de hoofdpersoon er op uit om de waarheid te ontdekken en het mysterie te onthullen. Dat De mensen boven ons midden in het verhaal begint, zorgt er tegelijkertijd voor dat het verhaal voor de lezer in het begin wat moeilijk te volgen is en niet duidelijk is waar het precies over gaat.

De mensen boven ons is een echte psychologische thriller die de lezer meeneemt in de donkerste krochten van manipulatie en een soort sekte. Met gevoelens van onmacht en ongeloof probeert de lezer te ontdekken wat er is gebeurd en hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Het is echt een grote duistere puzzel waarbij iedereen zich af zal vragen hoe het af zal lopen met de verschillende personages. Lisa Jewell heeft het verhaal zo geschreven dat elke keer als de lezer denkt dat ze een puzzelstukje op de juiste plek heeft gelegd, dit toch niet het geval is. De lezer wordt hierdoor steeds nieuwsgieriger naar de afloop van het verhaal en wil blijven lezen.

Een psychologische thriller waarbij de lezer verstrikt raakt in een web van een duister verleden.

De mensen boven ons

1  2  3  4  5