Supernerd of topmodel - Tessa Schram RECENSIE

Recensie: Supernerd of topmodel - Tessa Schram

Vita Vlek staat bekend als supernerd, en dat is niet altijd leuk. Ze wordt gepest door de populaire meisjes uit haar klas. Vita heeft een manier gevonden om ermee om te gaan, jezelf er zo min mogelijk van aantrekken. Ze is tevreden met zichzelf en haar leven, maar dan geeft haar beste vriendin Emma haar stiekem op voor het televisieprogramma Topmodel. Het leven van Vita staat in een keer op z'n kop. Tot haar grote verbazing wordt ze uitgekozen om mee te doen en krijgt ze allerlei moeilijke opdrachten. Ook krijgt ze ineens volop aandacht van knappe jongens. En ze moet strijden tegen haar aartsvijand Barbara, een van de pesters bij haar op school. Uiteindelijk komt Vita voor een moeilijke keuze te staan: kiest ze voor haar oude vertrouwde leven, of gaat ze voor een leven vol glitter en glamour?

Supernerd of topmodel is een leuk, feelgood, maar ook spannend verhaal over modellenwedstrijd Topmodel. Als je de korte inhoud van het boek leest, dan lijkt het verhaal een beetje oppervlakkig. De slimme en nerdy Vita gooit haar leven helemaal om en pas als ze een hele makeover heeft gehad, wordt ze gewaardeerd door anderen. Toch is Supernerd of topmodel heel anders. Het boek zit vol girlpower, mooie, unieke en diverse personages en het boek draagt een mooie boodschap uit.

Allereerst is Vita Vlek echt een superleuk personage. Ze is een echte supernerd, heel slim, fan van Harry Potter en ze leest supergraag. Als ze wordt uitgekozen voor de modellenwedstrijd, brengt dat een heleboel veranderingen met zich mee. Ze moet ineens op hakken kunnen lopen, aan gebouwen hangen en actief zijn op social media. Het is grappig hoe Vita hiermee omgaat, want telkens ratelt ze hele rijen feitjes op over van alles en nog wat. Ook is Vita superstoer en hartstikke lief. Zo helpt ze elk weekend in het bejaardentehuis en realiseert ze zich dat nerdy zijn helemaal niet slecht is, maar juist supercool.

De modellenwedstrijd Topmodel is ook heel leuk bedacht door Schram. Het is fantastisch dat de boodschap dat iedereen prachtig is op zijn of haar eigen manier, constant naar voren gebracht wordt. Dat blijkt ook al uit de deelnemers aan de modellenwedstrijd. Zo is Wendy, met haar maatje 42, plussize model, maar wordt er al snel gezegd dat ze haar eigenlijk ''beter een normaal model kunnen noemen''.  De andere modellen zijn ook allemaal uniek op hun eigen manier. De opdrachten die de meiden uit moeten voeren zijn allemaal supercool, waardoor Supernerd of topmodel ook nog eens heel spannend is.

Als laatste is het nog super dat Tessa Schram in dit boek wetenschap en het modellenwerk combineert. Dat zijn niet echt twee dingen die normaal vaak samengaan, maar in Supernerd of topmodel werkt het fantastisch. Ook is het heel leuk dat Vita het hele boek door allerlei feitjes vertelt, hierdoor is het boek ook nog eens leerzaam, maar niet té leerzaam.

Supernerd of topmodel is dus een heel leuk, maar ook spannend verhaal over Vita vlek en hoe haar leven verandert wanneer ze meedoet aan Topmodel. Het boek heeft een fantastische boodschap, een spannend verhaal, leuke personages en is veel meer dan een oppervlakkig verhaal over de modellenwereld. Supernerd of topmodel is een echte aanrader, Schram heeft hiermee een topboek afgeleverd.

Supernerd of topmodel?

1  2  3  4  5

Een heerlijk eigentijds meisjesboek over nerds, modellen en goede keuzes maken...

Vita Vlek staat op school bekend als een #supernerd. En dat is niet altijd even leuk...
    De populaire meisjes uit haar klas zijn vervelende pesters en proberen haar het leven zuur te maken. Gelukkig heeft Vita een manier gevonden om ermee om te gaan!

Survivalregels:
    1. de pesters ontlopen
    2. niet reageren
    3. blijven lachen (lastig!)
    4. leugens niet geloven
    5. onthouden dat pesters zelf ook onzeker zijn (merk je dus echt niks van...??)

Maar als Vita's beste vriendin Emma haar stiekem opgeeft voor het televisieprogramma Top Model, staat haar leven plotseling op zijn kop. Tot Vita's grote verbazing wordt ze geselecteerd voor de bekende tv-show. Vita krijgt opdrachten die ze nooit voor mogelijk had gehouden. Ze hangt plotseling aan gebouwen tijdens fotoshoots, krijgt een spetterende make-over en krijgt volop aandacht van knappe jongens. Daarnaast moet ze strijden tegen haar aartsvijand Barbara, die ook meedoet aan het programma, terwijl haar vader denkt dat ze bij Emma huiswerk zit te maken.

Plotseling moet Vita besluiten wat écht belangrijk voor haar is: haar oude vertrouwde leven zonder glitter en glamour of een leven in de spotlights? En ze staat voor nog een dilemma... Kiest ze voor Julian, de knapste jongen van de school, of doet ze er beter aan de gereserveerde productieleider Owen wat beter te leren kennen?